BlogMarketingCo to są UTMy? Jak z nich korzystać?

Co to są UTMy? Jak z nich korzystać?

Jak skutecznie mierzyć ruch z kampanii marketingowych? Odpowiedź mieści się w pytaniu co to jest UTM? Ty również możesz wdrożyć UTMy w strategii marketingowej.

Parametr UTM określa zbiór kilku parametrów używanych do mierzenia skuteczność kampanii z różnych źródeł i mediów kierujących do strony lub sklepu internetowego. Zastosowanie parametrów UTM pozwala skutecznie mierzyć efektywność ruchu przychodzącego. Za pomocą tego jednego, prostego rozwiązania możesz dokładnie sprawdzić, jakie źródło pozyskania użytkowników jest najefektywniejsze. Nie tylko będziesz wiedział dokładnie skąd pochodzi ruch, ale sprawdzisz również jakie kampanie czy kreacje najmocniej przyciągnęły uwagę odbiorców. W ten prosty sposób łatwo zdefiniujesz rentowne kanały pozyskania klientów. Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy lub stronę www, to musisz wiedzieć co to jest UTM oraz dlaczego poprawne mierzenie parametrów jest tak ważne.

Co to jest UTM?

Urchin Tracking Module oznacza parametr, który pomaga określić skuteczność działań marketingowych. Parametry służą przede wszystkim do dokładnego określania ruchu przychodzącego. Parametry dodawane są po znaku zapytania do adresów URL i stanowią swoistego rodzaju tagi. Narzędzia takiej jak Google Analytics potrafią rozróżnić pojedyncze źródło pozyskania użytkownika, jednak przy wielu różnych kampaniach dane mogę okazać się nieczytelne lub wręcz niepoprawnie przydzielone. Wprowadzając parametry UTM do linków URL zobaczysz znacznie więcej szczegółów pochodzących z kampanii marketingowych np. który link został kliknięty i dokładnie w jakim miejscu. Dzięki takim usprawnieniom będziesz mógł wprowadzać precyzyjne zmiany i nowe rozwiązania. Tym samym skutecznie optymalizować strategię, aby przy jak najmniejszych kosztach, pozyskiwać jak najwięcej klientów. Parametr UTM jest wręcz nierozłącznym elementem marketingu internetowego. Warto więc stosować oznaczenia nie tylko na płatnych kampaniach, ale również na blogu, czy social media.

Jak zbudowane są parametry UTM?

Standardowo linki składają się z określonych tagów — parametrów. Poprawne ich użycie jest kluczowe do prawidłowej atrybucji wyników. Przykładowy link zawierający dobrze skonfigurowane tagi składa się przynajmniej z pięciu identyfikatorów:

utm_source – określa skąd przychodzą osoby klikające. Parametr ten jest niezbędny.

utm_medium – określa typ linku np. koszt za kliknięcie lub email.

utm_campaign – określa kampanię, dzięki czemu łatwiej porównać różne strategie oraz ich skuteczność.

utm_term – określa słowa kluczowe w kampaniach płatnych.

utm_content – określa co dokładnie zostało kliknięte, np. banner lub link. Bardzo często jest wykorzystywany w testach A/B.

Jak tworzyć parametry UTM?

Zanim przejdziemy do tego jak tworzyć linki wykorzystując parametry UTM, warto poznać kilka zasad dotyczących ich tworzenia. Zdecydowanie pomogą Ci one w zrozumieniu jak poprawnie opisywać parametry, aby odczyt był prawidłowy i nie kolidował z innymi kampaniami.

Jak tworzyć parametry UTM?
Jak tworzyć parametry UTM?

6 zasad jak tworzyć UTMy

  1. Tworząc identyfikatory, należy używać dokładnych wyrażeń, z zachowaniem dużych i małych liter bez polskich znaków.
  2. Dobrze jest nazywać zrozumiale wszystkie parametry, aby móc później łatwo odczytać dane np. z Google Analytics.
  3. Zamiast znaku SPACJI stosujemy myślnik „-” lub pauzę „_”.
  4. Nie stosujemy znaków diakrytycznych!
  5. URL powinien być jak najkrótszy.
  6. Warto skracać adresy URL za pomocą specjalnych narzędzi, aby konkurencja nie wiedziała, co dokładnie mierzymy.

Tworzenie parametrów za pomocą generatorów

Jak może wyglądać typowy adres URL z parametrami do śledzenia artykułu za pomocą kampanii mailingowej? Dokładnie tak:

https://selectors.pl/?utm_source=newsletter&utm_medium=banner&utm_campaign=kod-rabatowy&utm_id=promo-lato

W powyższym przykładzie wykorzystałem trzy główne parametry UTM, które są zalecane do ręcznego śledzenia kampanii.

Tworzenie parametrów za pomocą arkusza kalkulacyjnego

W przypadku bardziej rozbudowanych kampanii warto korzystać z arkuszy kalkulacyjnych i tam przygotować wszystkie linki z parametrami UTM. Oczywiście wymaga to odpowiedniej wiedzy, mimo to arkusz kalkulacyjny pozwala na łatwe i dość szybkie tworzenie dużych ilości linków z odpowiednimi parametrami. Tworzenie arkuszy ma również swoje inne dodatkowe zalety, ponieważ wszystkie niezbędne dane kampanii umieszczamy w jednym miejscu. Zdecydowanie ułatwia to pracę, nie tylko osobom tworzącym kampanię w przyszłości, ale również wprowadza porządek przy tworzeniu kolejnych linków z parametrami.

Jak skutecznie mierzyć ruch?

W marketingu internetowym utarło się takie powiedzenie, że jeśli nie mierzysz działań prowadzonych kampanii równie dobrze możesz ich nie robić. I nie trzeba być od razu ekspertem w zakresie wiedzy co to jest UTM, jednak warto mierzyć efektywność prowadzonych kampanii. Raporty Google Analytics są świetnym źródłem wiedzy na ten temat — Tego w jaki sposób użytkownicy trafiają na stronę i co na niej robią. I chociaż Google Analytics doskonale potrafi rozróżnić źródło pozyskania użytkownika. To przy prowadzeniu wielu różnych działań marketingowych dane mogę okazać się niepoprawnie przydzielone. Wprowadzając parametry UTM do linków URL możesz uniknąć takiej sytuacji i zobaczyć znacznie więcej szczegółów. Dzięki takim usprawnieniom usprawnieniom możliwe jest prowadzenie precyzyjnych kampanii, testowanie nowych rozwiązań, czy wprowadzenie zmiany uskuteczniając swój marketing. Parametr UTM jest nierozerwalnym elementem dobrze prowadzonych kampanii marketingowych.

Dane o źródłach ruchu znajdziesz w raporcie Google Analytics -> Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/Medium. Możesz zobaczyć i porównać wszystkie miejsca, z których konkretne źródło czy medium pozyskało użytkowników. Następnie, aby zobaczyć wyniki konkretnych kampanii wybierz interesujące Cię źródło, np. Facebook.

Jak skutecznie mierzyć ruch za pomocą UTM?
Jak skutecznie mierzyć ruch za pomocą UTM?

Inne zalety wykorzystania UTM

Największym atutem wykorzystania UTM jest możliwość dokładnej analizy działań marketingowych. Możliwość sprawdzenia prowadzonych kampanii, jakości pracy Agencji Digitalowej lub zadań wykonanych przez zatrudnionego specjalistę. Najważniejszą czynnością jest odpowiednie przypisanie parametrów pozwalających zweryfikować skuteczność prowadzonych działań promocyjnych i eliminować te z najmniejszym zwrotem inwestycji. Będąc przy budżetach warto zwrócić uwagę, że dzięki wykorzystaniu UTMów możliwe jest skuteczniejsze optymalizowanie kampanii lub całkowite włączanie nierentownych działań.

Za pomocą parametrów dokładnie zweryfikujesz wydajność poszczególnych źródeł oraz mediów. Dokładnie sprawdzisz, które adresy URL generują konwersję, a które duży współczynnik odrzuceń. Z tego typu rozwiązań korzystają zarówno małe firmy, jak i duże korporacje. Każdy, również Ty możesz wdrożyć UTMy w swojej strategii marketingowej!

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 5 / 5 (8 głosów)
Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x

Używamy plików cookie. Przeczytaj politykę prywatności, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.