BlogPozycjonowanieCzy jednorazowe pozycjonowanie strony ma jakikolwiek sens?

Czy jednorazowe pozycjonowanie strony ma jakikolwiek sens?

Czy jednorazowe pozycjonowanie strony ma jakikolwiek sens?

Pozycjonowanie stron internetowych dla wielu przedsiębiorców często jest olbrzymim wyzwaniem. Z jednej strony uderza brak zauważalnych efektów, z drugiej zaś koszty ponoszone na mało efektywne działania. Czego efektem często jest przerwanie współpracy i zakończenie pozycjonowania. Co z kolei przekłada się na tytułowe jednorazowe pozycjonowanie.

Wcale nie musi tak być. Uświadomienie, że SEO to proces ciągły, że pozycjonowanie strony jest postępowaniem, które wymaga nieustannego trzymania ręki na pulsie. Zrozumienia mechanizmów działania wyszukiwarek i nieustanne analizy konkurencji. Pozycjonowanie strony najłatwiej jest porównać do złożonego mechanizmu. Efekty nie są widoczne od razu, ale odczuwalne dopiero w długofalowych działaniach. Warto również wziąć pod uwagę, że jednorazowe pozycjonowanie strony może przynieść więcej strat niż korzyści. Stąd często bierze się nacisk na prowadzenie nieustannych działań. W takim razie, o jakich stratach mówimy i jak powinien przebiegać poprawny proces pozycjonowania?

Pozycjonowanie strony krok po kroku

W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę, to jak wygląda proces pozycjonowania. W tym przypadku nie ulega wątpliwości, że pozycjonowanie rozpoczyna się na etapie doboru strategii słów kluczowych. Co za tym idzie? Im lepiej dopracowana strategia, tym lepsze rezultaty można uzyskać w dalszych etapach wpływających na pozycję w organicznych wynikach (z ang. SERP). Firmy biorące pozycjonowanie strony na własne barki bardzo często narażone są na podstawowy błąd, sugerując się miesięczną średnią wyszukiwań danego hasła w Google. Takie założenie jest pomyłką techniczną i w dużej mierze jest konsekwencją z braku znajomości mechanizmów wyszukiwarki.

Z drugiej strony, jeżeli już na tym etapie dopuścimy się błędu, a wybrane frazy kluczowe nie będą pokrywały się z ofertą, wówczas taka strona już na starcie traci podwójnie. W pierwszej kolejności znaczna część budżetu zostanie pochłonięta przez pozycjonowanie fraz kluczowych niezwiązane z ofertą. Nawet jeśli działania SEO przyniosą efekty w postaci ruchu z wyszukiwarki, to potencjalni klienci bardzo szybko opuszczą stronę. Tym samym powodując wysoki współczynnik odrzuceń, ponieważ nie znajdą na niej wartościowych treści.

Zadaniem agencji SEO jest dokładna analiza konkurencji, strony internetowej oraz poznanie branży, szczególnie pod kątem pozycjonowania na określone frazy kluczowe. Mając do czynienia ze sklepem internetowym sprzedającym suknie ślubne. Promowanie sklepu na frazę „sukienki” nie będzie dobrym rozwiązaniem. Wybrana fraza kluczowa jest zbyt ogólna i może dotyczyć np. sukienek na plażę. Fraza nie tylko jest zbyt ogólna, ale również bardzo trudna do wypromowania. Wiele sklepów i stron internetowych promuję się na taką frazę. W takim przypadku cennik SEO będzie znacznie z wyższymi budżetami. Tylko dzięki precyzyjnej selekcji słów kluczowych mamy możliwość zwiększenia widoczności w wyszukiwarce.

Drugi etap pozycjonowania

Kolejnym bardzo ważnym etapem w procesie pozycjonowania stron jest optymalizacja witryny pod kątem wybranych słów kluczowych. Tutaj warto wspomnieć o aspektach technicznych związanych z kodem strony. Jeśli występują błędy, wówczas należy je poprawić właśnie na tym etapie. Ponadto przygotowanie strony do pozycjonowania musi spełniać zasady wewnętrznego linkowania. Niewłaściwa struktura witryny może bardzo utrudnić osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Nawet najmniejsze zmiany w kodzie bardzo szybko mogą mieć swoje odzwierciedlenie w organicznych wynikach. Z tego powodu koniecznym warunkiem osiągnięcia topowych pozycji jest dokładne przeanalizowanie witryny przez doświadczonych specjalistów SEO. Wdrożenie optymalizacji z dbałością o każdy, nawet najmniejszy szczegół, zbliża stronę do TOP wyników Google.

Trzeci etap pozycjonowania

Trzecim etapem prac agencji SEO jest popularyzacja witryny, poprzez pozyskiwanie linków prowadzących do pozycjonowanej strony. Pozyskiwanie odpowiednich linków ma za zadanie zbudowanie wiarygodnego obrazu strony w „oczach” wyszukiwarki. Najczęściej chodzi o wyszukiwarkę Google. Warto wiedzieć, że każdy link ma inną moc. Innymi słowy, link linkowi nie jest równy. Aby uzyskać wysokie pozycje, niezbędna jest specjalistyczna wiedza i doświadczanie. Wdrażając rozważną strategię linkowania, możemy wywindować stronę na sam szczyt wyników organicznych.

W tym przypadku bardzo często jest popełniany kolejny błąd. Linkowanie strony, zanim pojawi się w organicznych wynikach. Takie założenie jest kolejnym błędem technicznym wynikającym z braku znajomości mechanizmów wyszukiwarki. Prawidłowe linkowanie, nie tylko jest oparte na odpowiedniej intensywności i dywersyfikacji, ale również na odpowiednim czasie rozpoczęcia procesu linkowania. W przypadku źle prowadzonej strategii pozyskiwania linków można bardzo poważnie zaszkodzić całej witrynie. Tym samym uniemożliwić wyświetlanie się w organicznych wynikach.

Czwarty etap pozycjonowania

Wszystkie opisane metody czy zmiany wymagają czasu. Niezależnie czy prowadzone działania są na stronie, czy poza nią (z ang. on-site oraz off-site). W każdym z etapów roboty sieciowe potrzebują czasu do zindeksowania strony i wyświetlenie jej wynikach wyszukiwania. W przypadku niewielkich stron aktualizacja może potrwać do kilkunastu dni. Jednak w przypadku bardziej rozbudowanych witryn warto uzbroić się w cierpliwość. Proces indeksacji może potrwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. SEO to proces, a czas jest nie tylko jednym z jego czynników wpływających pozycje. Jest wręcz podstawowym elementem, którego nie można pominąć podczas procesu pozycjonowania strony.

Działania SEO w odniesieniu do jednorazowego pozycjonowania

Biorąc pod uwagę etapy pozycjonowania, niemożliwością jest wdrożenie wszystkich elementów SEO w krótkim czasie. Każdy etap skorelowany jest do uruchomienia w odpowiednim momencie. Wdrożenie częściowe lub wszystkich elementów naraz może skutkować nałożeniem filtru algorytmicznego, lub kary ręcznej. Co w konsekwencji spowoduję usunięcie strony www z organicznych wyników wyszukiwania. Przypadki ukarania strony zdarzają się niezbyt często i zazwyczaj są poprzedzone spadkami pozycji. Jednak mimo to biorąc pod uwagę działania podjęte w wyniku „jednorazowego pozycjonowania” zdecydowanie mogą zbliżyć potencjalną stronę do nałożenia ograniczeń. Co w konsekwencji może czasowo lub nawet całkowicie utrudnić pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.

Jak nie wpaść w pułapkę SEO?

Pozycjonowanie stron, tak zwane SEO to proces, wymagający dużej ilości wiedzy i lat praktyki. W którego przypadku jednorazowe działania pozbawione są jakiegokolwiek sensu. Systematyczność ma bardzo kluczowy wpływ na osiągane wyniki. Fundamentalnym efektem pozycjonowania, zresztą bardzo czasochłonnym jest zbudowanie wiarygodnego obrazu strony w „oczach” wyszukiwarki. Wiarygodność sprawia, że jednorazowe pozycjonowanie strony nie ma najmniejszego sensu. SEO to proces ciągły, wymagający nieustannego trzymania ręki na pulsie. Potwierdzenie tezy można znaleźć, zwracając uwagę na istotne czynniki związane z budowaniem zaplecza dla strony www.

Intensywność linkowania — działania należy prowadzić w taki sposób, aby wyglądały jak najbardziej naturalnie. Zbyt duży przyrost linków w krótkim czasie z pewnością nie wpłynie dobrze na kondycję domeny.

Dywersyfikacja linków — odpowiednie różnicowanie źródeł linków jest na ogół ustalane indywidualnie. Zależy ono między innymi od rodzaju strony.

Dywersyfikacja linkowanych podstron — skupienie linków wyłącznie w obrębie strony głównej nie jest najlepsze rozwiązaniem. Warto pamiętać o doprowadzeniu linków do głębszej struktury serwisu.

Zróżnicowanie anchorów — pozyskiwanie linków zawierających konkretne słowo kluczowe w anchorze (z ang. anchor — tekstowa wartość odnośnika) ma największy wpływ na wyniki danego hasła. Jednak należy pamiętać, że stałe linkowanie tego samego wyrażenia może doprowadzić do nałożenia filtru algorytmicznego. Wybrane frazy warto linkować synonimami i kolokacjami, żeby maksymalnie neutralizować profil linkowy domeny.

Budowanie NAP-u (z ang. name, address, phone) — najczęściej polega na wykorzystywaniu zaufanych katalogów typu YellowPages (np. aleo.com). Takie serwisy zawierają pełne dane kontaktowe firmy, a link wychodzący prowadzi do strony głównej z tekstem zakotwiczenia, którym najczęściej jest nazwa firmy.

Cel pozycjonowania strony

Uwidocznienie celu wdrożenia zasad SEO na stronie www powinno być jasno określone od samego początku. Podejmowane działania zawsze powinny przekładać się na mierzalne wyniki. Jednak warto tutaj jednak zwrócić uwagę, na docelowy efekt. Zwiększenie ruchu pochodzącego z wyszukiwarki to tylko jedna strona medalu. Ostatecznym efektem działań SEO powinno być zwiększenie przychodów i zysków pochodzących z organicznych wyników wyszukiwania. Działania SEO są tylko środkiem prowadzącym do zwiększenia przychodów. Patrząc w wymiarze efektywnościowym optymalizację i pozycjonowanie należy traktować na równi z innymi formami płatnej reklamy.

Ile kosztuje pozycjonowanie w Google?

Odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona. Bezpośrednio na SEO warto patrzeć właśnie nie przez pryzmat kosztów, a długofalowych korzyści. Obecnie SEO to jedna z najtańszych metod pozyskania klientów. Cennik nie odgrywa aż tak istotnej roli. Ponieważ w ujęciu rocznym, a jeszcze bardziej wieloletnim, SEO jest kilkukrotnie tańsze niż chociażby kampanie reklamowe. W kontekście „ile kosztuje pozycjonowanie” należy szukać odpowiedzi w tym ile kosztuje płatna reklama w Internecie. Takie porównanie ma jak najbardziej sens. Z punktu mierzenia wydatków na płatne kampanie reklamowe, które zatrzymają się z chwilą wstrzymania płatności, to pozycjonowanie znacznie wygrywa. Oczywiście warto patrzeć na SEO jak na proces ciągły, w wyniku czego zaprzestanie powoduję utratę pozycji. Jednak mimo to utrata pozycji w wyniku przerwania działań nie będzie tak znaczna, jak w przypadku wstrzymania płatnych kampanii.

Drugim aspektem przemawiającym na korzyść SEO jest fakt, że znacznie taniej zaskarbia klientów. Dzieje się tak dlatego, że do płatnych kampanii reklamowych użytkownicy mają pewien dystans. Organiczne wyniki wyszukiwania są postrzegane w tej kwestii jako bardziej wiarygodne.

Oczywiście istnieją uzasadnione przypadki, kiedy płatne kampanie reklamowe mają znaczną przewagę nad SEO. Dzieje się tak, chociażby w momencie promocji konkretnych wydarzeń czy sezonowych produktów. Pozycjonowanie słów kluczowych na otwarcie obiektu w większości przypadków jest całkowicie pozbawione sensu. Zazwyczaj otwarcie obiektu jest jednorazowym wydarzeniem, wówczas płatne kampanie sprawdzą się dużo lepiej niż SEO.

Wysokie pozycje, to koniec pozycjonowania?

Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania nie oznacza końca prac i odpuszczenie optymalizacji. Pozycjonowanie to proces ciągły i chcąc utrzymać wypracowane pozycje, trzeba dołożyć wielu starań. Należy pamiętać, że konkurencja cały czas walczy o te same pozycje. Dokładnie dla tych samych fraz, a miejsc na pierwszej stronie jest niezmiennie dziesięć. Jeśli strona www ma nadal pojawiać się o krok przed konkurencją, należy cały czas dokładać starań do utrzymania pozycji. Tworzenie treścipozyskiwanie nowych linków, czy optymalizacja strony, to tylko z niektórych zabiegów pozwalających na utrzymanie wysokich pozycji. Strategię pozycjonowania należy nieustannie dostosowywać do stale ewoluujących algorytmy wyszukiwarki. Mogłoby się wydawać, że zmiany zachodzące w algorytmach są niezauważalne, albo zachodzą niezbyt często. To warto mieć na uwadze, że większe aktualizacje mogą wymagać przebudowy całej strony lub strategii linkowania.

Warto zwrócić uwagę również, że wysokie pozycje nie zawsze przekładają się na wystarczająco wysoką konwersję. Niektóre słowa kluczowe, mimo że generują duży ruch, nie przynoszą korzyści w postaci zysków pieniężnych. W takich przypadkach najlepsze jest dokładne przeanalizowanie statystyk (np. Google Analytics) oraz fraz kluczowych (np. Google Search Console). Następnie podjęcie decyzji o eliminacji tych, które nie mają w sobie za dużego potencjału.

Równie ważnym czynnikiem jest nieustannie zmieniający się sposób prezentacji wyników. Wynika to bezpośrednio z ogromnych ilości danych i wyszukiwanych haseł przez użytkowników. Wyniki wyszukiwania Google ciągle ewoluują i obecnie to nie tylko linki do stron, ale także wyniki graficzne, wiadomości, wyniki lokalne — takie jak mapy czy wyniki rozszerzone Schema.org. Wszystkie zmiany tego typu wymagają dostosowania się oraz wzmożonej walki o pozycje na wybrane słowa kluczowe.

Jednorazowe pozycjonowanie strony — Podsumowanie

Pozycjonowanie to złożony proces, który polega na cyklicznym wdrażaniu opracowywanych strategii. Nie ulega wątpliwości, że jednorazowe pozycjonowanie jest całkowicie pozbawione sensu. Częste zmiany algorytmów wyszukiwarki mają za zadanie dostarczanie jak najlepszych odpowiedzi na wyniki zapytań Internautów. Jednorazowe pozycjonowanie strony może dostarczyć tylko strat finansowych i obniżyć reputację domeny w „oczach” wyszukiwarki. Aby pozycjonowanie strony przynosiło wymierne korzyści, strona powinna rozwijać się wraz z prowadzonym biznesem. Warto podkreślić, że im dłużej trwa proces pozycjonowania, tym osiągane efekty są trwalsze, a obawy przed zmianami algorytmu mniejsze.

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 4.9 / 5 (11 głosów)

Zaprojektujemy dla Ciebie stronę www, której nie będzie trzeba wiecznie poprawiać. Zrobimy kampanie reklamowe, które przyniosą Ci zyski.

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x

Używamy plików cookie. Przeczytaj politykę prywatności, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.