Czym różni się strona mobilna od responsywnej?

Czym różni się strona mobilna od responsywnej?

Strona mobilna vs. strona responsywna

Mobilna strona internetowa jest oddzielną wersją strony desktopowej. Co za tym idzie, posiada oddzielne pliki, własną strukturę, inną subdomenę np. m.facebook.com oraz bardzo często oddzielny panel administracyjny. W większości przypadków mobilne strony będą bardziej ubogie w grafiki, teksty czy elementy układu, aby mogły być wydajniejsze. Warto zwrócić uwagę, że mobilne wersje stron wywodzą się z czasów, kiedy smartfony posiadały słabsze podzespoły, a Internet mobilny był bardziej organiczny. Co nie oznacza, że mobilne strony zostały już zapomniane. Nadal można je spotkać, szczególnie w przypadku dużych sklepów internetowych czy serwisów informacyjnych. Co oznacza, że mają się całkiem dobrze, a jedynym zagrożeniem dla mobilnych stron mogą być aplikacje dostępne na smartfony. Jednak nie można stwierdzić jednoznacznie, że aplikacje są zagrożeniem dla mobilnych stron. Wdrożenie aplikacji związane jest ze znacznie większymi kosztami, często kilkunastokrotnie większymi niż wdrożenie mobilnej strony internetowej.

Responsywna strona internetowa jest tą samą wersją strony, co w przypadku wersji desktopowej. Została jednak wstępnie przystosowana do wyświetlania treści na różnych urządzeniach. Responsywność to obecnie najczęściej stosowane rozwiązanie przy projektowanie stron internetowych. Projektowanie responsywnych stron internetowych zapewnia prawidłowe wyświetlanie zawartości na każdym urządzeniu i nie wymaga żadnych dodatkowych rozwiązań czy tworzenia nowej wersji strony. Ponadto responsywne strony zdecydowanie lepiej są postrzegane przez algorytmy Google oraz inne wyszukiwarki. Co oczywiście wpływa pozytywnie na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W efekcie całość przekłada się nie tylko na wygodę użytkowania, ale również i wyższy współczynnik konwersji.

Cała różnica między mobilną a responsywną stroną polega na tym, że strona responsywna może dopasowywać się do różnych wymiarów ekranów. Natomiast strona mobilna to wersja dedykowana jedynie urządzeniom mobilnym.

Porównanie SEO

Responsywne strony internetowe zwykle są łatwiejsze do zidentyfikowania przez wyszukiwarki internetowe. I chociaż nie ma to twardych dowodów, to mobilne wersje stron nie zawsze pojawiają się w wynikach wyszukiwania tak wysoko, jak ich desktopowe odpowiedniki. Pojawienie się tego typu problemów może być spowodowane, chociażby źle skonfigurowanymi linkami kanonicznymi wewnątrz serwisu. Przez co strona mobilna posiada inne adresy URL niż wersja na urządzenia stacjonarne i może być odbierana jako duplikacja treści! W rezultacie taka strona będzie pojawiać się na dużo niższych pozycjach. Dodatkowo strony mobilne potrzebują specjalnych przekierowań, które będą funkcjonowały zarówno na desktopie, jak i urządzeniach przenośnych. Przekierowania między wersjami zajmą czas i wydłużą ładowanie się poprawnej wersji. W przypadku responsywnych stron nie ma takich problemów, dzięki czemu pozycjonowanie jest dużo łatwiejsze.

Utrzymanie strony mobilnej i responsywnej

Zestawiając koszty utrzymania strony responsywnej i mobilnej, to bez wątpienia responsywna strona internetowa jest łatwiejsza i tańsza w utrzymaniu. Dodawania nowych treści, funkcjonalności czy wszelkich innych udogodnień nie wymaga znaczących zmian w jej strukturach. Wszystkie elementy są tak naprawdę zachowywane ze strony desktopowej i jedynie dopasowywane pod wyświetlacz konkretnego urządzenia. Inaczej wygląda zupełnie sprawa przy stronie mobilnej, która jest w rzeczywistości oddzielą stroną. W takim przypadku każda modyfikacja funkcjonalności, zmiany treści i innych zasobów musi być wykonywana dwukrotnie. Responsywna strona internetowa oferuje równorzędność treści, z jednoczesnym połączeniem możliwości pełnej strony internetowej. Niezależnie od tego, na jakim urządzeniu jest wyświetlana. Utrzymanie responsywnej strony internetowej jest dlatego tańsze od osobnej wersji mobilnej.

Połączenie strony mobilnej i responsywnej

Warto podkreślić, że nie istnieje pełnoprawne połączenie wersji mobilnej i responsywnej. Można założyć, że wersja AMP może być taką hybrydą, to jednak z technicznego punktu widzenia nie do końca jest to prawdą. Najlepszym rozwiązaniem na osiągnięcie efektu strony mobilnej jest połączenie możliwości styli CSS z możliwościami JavaScriptu. Za pomocą których wykluczymy np. animacje lub zbędne elementy osiągając „efekt mobilnej strony”. Doskonałym przykładem może być wdrożenie Accelerated Mobile Pages w WordPressie. Wtyczka w lot rozszerza stronę o wersję AMP, tym samym „ukrywając” zbędne elementy, które wpływają na czas ładowania strony. Doświadczeni projektanci stron internetowych stosują również wspomniane wcześniej progresywne ładowanie zasobów strony, wyłączając lub ograniczający część elementów, które zostaną pominięte podczas ładowania treści na urządzeniach mobilnych.

Podsumowanie

Możliwość wyświetlenia skomplikowanych elementów trudno jest dopasować pod każde urządzenie. Tabele, arkusze, czy wizualizacje niekoniecznie tak samo dobrze będą wyglądały na wszystkich urządzeniach. Projektanci mobilnych stron często w tym przypadku decydują się na pominięcie tego typu elementów. Szczególnie że użytkownicy mobilnych urządzeń nie przepadają za wykonywaniem na nich skomplikowanych czynności. Responsywne strony internetowe mają sporą przewagę nad wersjami mobilnymi. Jednak nie zawsze będą wystarczająco dobrym rozwiązaniem. Wszystko zleży od tego, co chcemy pokazać użytkownikom urządzeń mobilnych oraz w jakim stopniu potrzebne im wszystkie funkcje strony.

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 5 / 5 (2 głosów)
Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x
()
x

Tak, zgadłeś – używamy plików cookie. Przeczytaj naszą Politykę plików cookie, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.