BlogMarketingIle kosztuje reklama w Internecie — czy warto w nią zainwestować?

Ile kosztuje reklama w Internecie — czy warto w nią zainwestować?

Ile kosztuje reklama w Internecie i czy warto w nią zainwestować? | Darmowa forma reklamy | Skuteczne metody reklamy

Koszty reklamy w Internecie — czy warto w nią zainwestować?

Reklama w Internecie stanowi jedno z głównych źródeł pozyskania klientów w przypadku większości firm usługowo—produktowych. Z takiego rozwiązania w mniejszym bądź w większym stopniu korzystają praktycznie wszystkie firmy, które są obecne w Internecie. Doskonałym dowodem tej tezy, może być obecność niemal każdej małej działalności w mapach Google, czy większych podmiotów gospodarczych w organicznych wynikach wyszukiwania. Warto zauważyć, że niezależnie od wielkości firmy koszty inwestycji reklamy Internecie mogą być podobne, jednak różne w przypadku zakresu podjętych działań marketingowych, które dzielą się na SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz SEM (ang. Search Engine Marketing).

Działania SEO

Koszty efektywnych kampanii SEO, czyli pozycjonowania organicznego mogą oscylować w granicach kilku tysięcy złotych. Oczywiście można znaleźć usługi o wiele tańsze i znacznie droższe, jednak wbrew pozorom granicę opłacalności podniebnie jak w przypadku Google Ads wyznacza nasza bezpośrednia konkurencja. Z tego powodu ostateczny koszt działań SEO zależy w dużej mierze od indywidualnych oczekiwań czy branży, w jakiej prowadzimy działalność. W tym przypadku wpływ na koszty będzie miała również prowizja agencji SEO, czy opłaty za artykuły sponsorowane. Niemniej jednak pozycjonowanie wciąż należy do jednych z najtańszych metod reklamy w Internecie.

Działania SEM

Zupełnie inaczej będzie się miała sprawa w przypadku działań marketingu w wyszukiwarkach. Korzystając np. z Google Ads, Google pobierze od nas opłatę za wykonaną czynność — kliknięcie w link, wyświetlenie reklamy lub obejrzenie klipu na YouTube. Tutaj wspomniane już wcześniej koszty wyznacza nasza bezpośrednia konkurencja, ponieważ systemy reklamowe działają na zasadzie aukcji. Co za tym idzie, im większa jest konkurencja w danej branży, tym musimy przygotować się na wyższe koszty. Ogromną zaletą działań SEM jest ich policzalność, co w przypadku pozycjonowania nie zawsze jest możliwe do oszacowania, szczególnie w krótkim czasie. Dla przykładu, jeśli oferujemy usługi o wartości 300 zł, a określona fraza kluczowa może zostać wyszukana 100 razy w ciągu miesiąca, a każde kliknięcie kosztuję 3 zł, to wystarczy tylko jedno kliknięcie miesięcznie zakończone skorzystaniem z usługi, aby reklama Google ADS się zwróciła.

Czy zatem warto zainwestować w reklamę w Internecie? Odpowiedź zdecydowanie nie leży w kwestii tego, czy warto, ale tego, jaki rodzaj reklamy będzie najlepszy w naszej branży.

Czy reklama w Internecie jest skuteczna?

Istnieją dziesiątki sposobów na reklamę w Internecie i wszystkie są wysoce skuteczne, jedne są mniej efektywne inne bardziej. Z tego powodu sposób reklamy w Internecie zawsze należy dobierać pod kątem indywidualnych oczekiwań. Doskonałym przykładem może być pozycjonowanie SEO, które jest wysoce skuteczną metodą reklamy w Internecie, jednak w działaniach długofalowych. Nie ma najmniejszego sensu prowadzenia działań SEO w zakresie okazjonalnych promocji. W takim przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzą się kampanie Google Ads, które wygenerują określony ruch w określonym przedziale czasowym.

Najskuteczniejszy sposób na reklamę w Internecie to połączenie kilku popularnych metod SEO oraz SEM umożliwiających działanie wielokanałowe. Taka strategia wymaga odpowiednio zaplanowanego budżetu, aby skutecznie rozwijać w jednym czasie kilka kanałów. Jednak przynosi również znacznie większe efekty niż w przypadku prowadzenia pojedynczych działań.

Reklama w Internecie — kanały pozyskania klientów

Skuteczność reklamy w Internecie w dużej mierze zależy od odpowiedniego doboru kanałów pozyskania klientów. Szczególnie warto zwrócić uwagę na te, które mogą przynieść największe efekty.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie strony to bez wątpienia doskonałe narzędzie do zdobywania klientów relatywnie niskim kosztem w niemal każdej wyszukiwarce. Proces pozycjonowania SEO jest rozłożony w czasie i przebiega stopniowo, umożliwiając pozyskanie klientów na każdym etapie pozycjonowania. Prawidłowo przeprowadzone działania SEO są w stanie wygenerować tysiące odwiedzin potencjalnych klientów dziennie. Co najważniejsze, skuteczne pozycjonowanie w przeciwieństwie do kampanii płatnych będzie działało również po zakończeniu współpracy z agencją SEO.

Prowadzenie bloga

Prowadzenie własnego bloga mocno łączy się pozycjonowaniem, najczęściej jest częścią procesu pozycjonowana. Ponadto tworzenie własnego contentu pozwala tworzyć solidną markę i budować wizerunek specjalisty w oczach potencjalnych klientów. Pisanie bloga wymaga jednak sporych zasobów czasu oraz pewnej systematyczności. Jeden merytorycznie napisany wpis długości około 8 000 znaków ze spacjami (to mniej więcej tyle, co 4 kartki A4) potrafi pochłonąć nawet 6 godzin pracy. Mimo tego, prowadzenie własnego bloga można skutecznie łączyć z pozycjonowaniem stron i zdecydowanie warto to robić.

Kampanie reklamowe

Kampanie reklamowe, w szczególności Google Ads i Facebook Ads umożliwiają dotarcie do bardzo ścisłego grona odbiorców znajdujących się w określonym mieście, z konkretnymi cechami, czy zainteresowaniami. Uruchomienie kampanii w przeciwieństwie do pozycjonowania jest szybkim procesem, na który wystarczy nawet kilkaset złotych. Jednak sam budżet to nie wszystko. Reklama w Internecie, szczególnie w przypadku kampanii płatnych wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Głównie z tego powodu warto zdać się doświadczoną agencję, która poprowadzi prawidłowo kampanie reklamowe.

Social Media

Efektywna reklama w Internecie jest możliwa również na serwisach społecznościowych. Korzystając z zasięgów organicznych, warto dbać o rozgłos wokół marki, tym samym pozwalając postom na dotarcie do milionów użytkowników. W przypadku social mediów nie musimy ograniczać się jedynie do Facebooka czy Instagrama, warto, chociażby prowadzić własny kanał na YouTube. Tym samym umieszczać ciekawe filmy, nadawać na żywo, oceniać i komentować innych twórców. Zdobycie popularności w tym serwisie jest równoznaczne z olbrzymimi możliwościami dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Dobrze prowadzony kanał YouTube potrafi przyciągać nawet kilkanaście tysięcy unikalnych użytkowników każdego dnia.

Artykuły sponsorowane

Specjalistyczne katalogi

Wizytówka Google Moja Firma

Wizytówka Google Moja Firma to kolejne miejsce, gdzie warto umieścić swoją firmę w Internecie. GMF umożliwia wyszukanie konkretnego adresu, restauracji lub sklepu poprzez wpisanie wybranej frazy w wyszukiwarkę. Ten sposób szczególnie sprawdzi się w przypadku lokalnych biznesów, jednak większe przedsiębiorstwa ogólnopolskie też mogą skorzystać z tego rozwiązania. Bardzo często klienci wyszukują wskazówki dotarcia do dużych firm znajdujących się nawet kilkaset kilometrów od nich właśnie przy pomocy nawigacji Google.

Ile kosztuje reklama w Internecie? — Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, ciężko jest jednoznacznie znaleźć odpowiedź na powyższe pytanie. Czynników wpływających na koszty reklamy jest tak wiele, że w zasadzie udzielenie odpowiedzi na to pytanie nie byłoby wiążące. Ostateczna cena zależy w dużej mierze od wybranej metody, doświadczenia agencji, a także indywidualnych potrzeb. Reklama firmy w Internecie to bez wątpienia doskonała propozycja dla osób, które chcą skutecznie pozyskać klientów. W tym przypadku najbardziej liczy się zwrot z inwestycji, tak aby opłacalność przedsięwzięcia była, jak największa.

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 4.8 / 5 (15 głosów)

Zaprojektujemy dla Ciebie stronę www, której nie będzie trzeba wiecznie poprawiać. Zrobimy kampanie reklamowe, które przyniosą Ci zyski.

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x

Używamy plików cookie. Przeczytaj politykę prywatności, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.