BlogMarketingJak zaprojektować dobry formularz kontaktowy?

Jak zaprojektować dobry formularz kontaktowy?

Jak zaprojektować dobry formularz kontaktowy?

Formularz kontaktowy jest jednym z kluczowych elementów dobrze zaprojektowanej strony www. Obecnie ciężko znaleźć witrynę, która nie posiada takiego rozwiązania. Niestety jest również jednym z najbardziej zaniedbywanych punktów podczas budowy strony internetowej. Mimo, że formularz kontaktowy jest jednym z punktów styku z klientem, a zarazem najprostszym sposobem na podniesienie konwersji strony. Bardzo często firmy i projektanci pomijają ten element, dodając go na stronę dosłownie przypadkiem, nie zaważając, że mogą w ten sposób tracić potencjalnych klientów. Zatem jak powinien wyglądać wzorowy formularz? Taki, który zdobędzie zaufanie klientów i pomoże w procesie pozyskiwania kontaktów? W tym artykule wyjaśnię jak wygląda krok po kroku proces tworzenia modelowego formularza, który pomoże Ci zwiększyć konwersję na stronie.

Ilość pól w formularzu kontaktowym

Przeglądając różne formularze, czasami można dojść do wniosku, że ich autorzy przeprowadzają skomplikowaną ankietę. Oczekując pytań na które zdecydowanie nie wiele osób będzie miało ochotę odpowiadać, lub też nie będzie znało na zadane pytania odpowiedzi. Z drugiej strony statystyki jasno pokazują, że użytkownicy nie mają też w zwyczaju podawania zbyt wielu informacji, które wydają się im zbędne przy pierwszym kontakcie. Dobrze zaprojektowany formularz kontaktowy powinien być zwarty, zawierać tylko naprawdę istotne informacje, które są niezbędne do przeprowadzenia pierwszego kontaktu.

W takiej sytuacji bardzo często informacjami, które są zbędne to niczym nie uzasadnione oczekiwanie podania nazwiska, stanowiska, czy chociażby informacji skąd dana osoba dowiedziała się o usługach. O ile nazwisko czy nazwa firmy będzie uzasadniona, to tonalnie zbyteczne jest informowanie o pochodzeniu źródła — to nie ten etap. Za każdym razem tworząc formularz kontaktowy należy się dobrze zastanowić jakich danych oczekujemy w konkretnym momencie. Do jakiego celu zostaną one użyte, oraz czy tych informacji nie można uzupełnić w dalszym toku współpracy.

Kluczowe informacje, na których należy się skupić z punktu widzenia kontaktu z potencjalnym klientem to służbowy adres mailowy i numer telefonu, ewentualnie imię i nazwisko. To wszystko wystarczy, naprawdę nic więcej nie jest potrzebne. Oczywiście te pola z telefonem i adresem email muszą być obowiązkowe.

Dlaczego warto zapytać o telefon i maila jednocześnie?

W zasadzie dla bezpieczeństwa. Nie polecam używania formularzy w których jedno lub drugie jest nieobowiązkowe. Oba te pola musza być obowiązkowe. Jeśli ktoś zrobił literówkę w mailu, prawdopodobieństwo zrobienia jej w numerze telefonu jest o wiele mniejsze. I również odwrotnie. W ten sposób można zminimalizować ryzyko utracenia kontaktu przez tak zwany czeski błąd.

Dlaczego warto zapytać o telefon i maila jednocześnie?
Dlaczego warto zapytać o telefon i maila jednocześnie?

Wymagane pola formularzy

Ciężko sobie wyobrazić skuteczny formularz kontaktowy ze swobodną możliwością wypełnienia pól. Formularz kontaktowy jak sama nazwa wskazuję, służy przekazaniu informacji kontaktowych. Posiada jasno określony cel. Bardzo ważne jest, aby potencjalny klient wypełnił wszystkie niezbędne pola. Jednak warto zaznaczać z góry, które pola są obowiązkowe, tylko wtedy kiedy nastąpi walidacja formularza. Klient, który już raz wypełnił formularz, konsekwentnie zrobi to ponownie. Nawet jeśli będzie musiał uzupełnić formularz o konkretne kolejne pola. Jednak tutaj jest bardzo istotna praca do wykonania. Walidacja formularza kontaktowego musi wystąpić bez przeładowania strony. W przypadku źle wypełnionego formularza taki zabieg da odwrotny efekt i potencjalny klient opuści stronę.

Bardzo często dla bezpieczeństwa projektując formularz kontaktowy uwzględniamy taką możliwość i stosujemy podwójne zabezpieczanie. Formularz jest wyposażony w walidację pól bez przeładowania strony. Dodatkowo wszystkie uzupełnione pola zapisywane są w ciasteczkach przeglądarki. Takie rozwiązanie pozwala użytkownikowi powrócić do częściowo uzupełnionego formularza nawet po zamknięciu okna przeglądarki przez 30 dni. Warto też zapewnić walidację poprawności wpisanego adresu email, pozwala to uniknąć literówek w adresie.

Ilość zgód w formularzu kontaktowym

Dużym problemem większości formularzy kontaktowych jest zazwyczaj kwestia zgód na przetwarzanie danych osobowych. Bardzo często są lekceważone i nie pojawiają się wcale lub są podawane tylko częściowo, mimo wymogu prawnego nakazującego jasną politykę przetwarzania przekazywanych danych (RODO). W tym przypadku za każdym razem warto skonsultować z prawnikiem ilość oraz treść zgód podawanych w formularzu.

Jeśli korzystamy z większej ilości zgód, to dobrą praktyką projektową jest tak zwane zwijanie niewymaganych zgód. Użytkownik widzi wówczas tylko tą najważniejszą zgodę o przetwarzaniu udanych osobowych. Pozostałe są schowane pod przyciskiem „rozwiń” lub innym podobnym rozwiązaniem. Takie rozwiązanie ma na celu ochronę użytkownika tudzież potencjalnego klienta od natłoku informacyjnego.

Również długa treść podstawowej zgody na przetwarzanie danych powinna być jak najkrótsza, lub schowana pod przyciskiem „przeczytaj całą treść”. Zbyt dużo tekstu prawniczego, szczególnie z paragrafami może skutecznie zniechęcać do kontaktu z firmą za pomocą formularza kontaktowego.

Formularz kontaktowy jest Twoim CTA

Jednym z najważniejszych punktów formularza jest odpowiednie „Call to action”, czyli wezwanie do działania. Innymi słowy przycisk wysyłający formularz. Hasło musi być krótkie i konkretne, jednocześnie informując użytkownika o tym, co stanie jeśli naciśnie ten przycisk. W zależności od branży i oferowanych usług wezwanie do działania będzie się różniło treścią. W tym przypadku najlepiej jest w drodze testów A/B testować formularz kontaktowy oraz konkretne komunikaty i wybrać ten o najwyższym współczynniku konwersji.

Formularz kontaktowy jest Twoim CTA
Formularz kontaktowy jest Twoim CTA

Totalnie pomijanym tematem podczas projektowania formularzy jest efekt końcowy. Czyli to co się dzieje kiedy użytkownik, naciśnie przycisk „Wyślij”. W brew pozorom jest to bardzo ważna część, która już w tym momencie pracuję na jakość przyszłej relacji. Najgorszy możliwy scenariusz to taki w którym użytkownik po wysłaniu formularza nie otrzymał żadnego powiadomienia. Wówczas osoba wysyłająca formularz kontaktowy nie ma pewności czy formularz został wysłany, czy może wystąpił jakiś błąd. Warto pamiętać o tej części i jako podsumowanie chociaż w minimalnym stopniu powiadomić o statusie wysłanej wiadomości. Warto nawet pokusić się o dodatnie „thank you page”, jak w przypadku tradycyjnych koszyków w sklepach internetowych.

CAPTCHA w formularzu

Jednym z najbardziej znienawidzonych sekcji formularzy jest… CAPTCHA. Uzupełnianie pola literami lub liczbami z obrazka może okazać się bardzo frustrujące. Taka bariera często jest nie do przejścia nie tylko przez boty, ale również przez potencjalnych klientów. Nieodpowiednia captcha może znacząco obniżać konwersję i jakość strony. Jednym ze sprawdzonych i mało inwazyjnych form sprawdzania ruchu jest reCAPTCHA od Google. W wersji v3 działa automatycznie i w tle. Drugim sprawdzonym sposobem są mechanizmy weryfikujące po stronie serwera, korzystając z tak zwanych białych list zawartych np. w Akismet jako wtyczka do WordPress.

Wybór rozwiązań sprawdzających ruch jest ogromny. Najważniejsze to wybrać rozwiązanie skutecznie blokujące spam, jednocześnie nieodczuwalne dla użytkowników strony. Dobrze zaprojektowany formularz kontaktowy nie powinien przypominać labiryntu.

Rozwijane pola wyboru w formularzu

Czasem specyfika branży wymaga tego, by trochę zmienić podstawową budowę i rozbudować nieco bardziej formularz kontaktowy. Jeśli za pomocą formularza kontaktowego zbierasz kontakty potencjalnych klientów i są informację, które mogą okazać się przydatne podczas przyszłej rozmowy to warto dodać taką opcję. Dlaczego opcję? Pod żadnym pozorem nie każ wpisywać klientom samodzielnie takich informacji! Otrzymasz mnóstwo różnych wyników skierowanych na tą samą wartość końcową. Najlepiej jest rozwiązać to za pomocą rozwijanego menu lub opcji wyboru. Wówczas otrzymane odpowiedzi będą ujednolicone, co daje możliwość podpięcia formularza kontaktowego chociażby pod systemy CRM.

Rozwijane pola wyboru w formularzu
Rozwijane pola wyboru w formularzu

Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie, kiedy w ofercie mamy co najmniej kilka usług lub produktów. Konkretne pytania mogą spływać pod określone adresy email.

Analityka formularza kontaktowego

Dlaczego warto mieć dobrze zaprojektowany formularz kontaktowy?

Formularz kontaktowy jest jednym z najważniejszych elementów na stronie. Mnogość opcji i możliwości może wprawiać w zakłopotanie. Jednak to właśnie on bardzo często jest wystawiony na pierwszy front. Dobrze zaprojektowany formularz kontaktowy pozwala sprawdzić jak skuteczna jest strona internetowa. Pozwala na lepsze mierzenie wyników i weryfikowanie sprowadzonego ruchu. Warto zadbać, aby jeden z najważniejszych punktów styku z klientem był jak najlepszy. Dobre wrażenie można zrobić tylko raz.

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 5 / 5 (5 głosów)
Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x

Używamy plików cookie. Przeczytaj politykę prywatności, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.