Optymalizacja dla wyszukiwarek, czyli co to jest SEO?

Poradnik optymalizacja dla wyszukiwarek, czyli co to jest SEO i jak trafić do centrum wyszukiwarki Google?

Optymalizacja strony dla wyszukiwarek to pojęcie zdefiniowane w skrócie SEO (z ang. Search Engine Optimization). Jest to termin mieszczący w sobie zbiór działań optymalizacji strony, których głównym zadaniem jest wyeksponowanie właściwych słów kluczowych. Starannie wybrane działania podjęte w ramach optymalizacji prowadzą do zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania. Ponadto działania wynikające z charakterystyki SEO obejmują szereg aspektów szeroko rozumianego marketingu z naciskiem na marketing w wyszukiwarkach internetowych.

Warto wiedzieć, że ogólnodostępne poradniki SEO często określają działania na przemian optymalizacją lub pozycjonowaniem stron. Co równie często prowadzi do mylnego określenia działań prowadzonych na rzecz pozycjonowania. Pozycjonowanie stron to część działań ujętych właśnie w całym aspekcie SEO.

Artykuł dotyczący optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek szczegółowo objaśnia kwestie związane z SEO dla początkujących. W szczególności, z jakich elementów się składa oraz jak wykorzystać działania SEO jako kluczowy element strategii marketingowej.

SEO dla początkujących

Poznanie najważniejszych założeń optymalizacji SEO i pozycjonowania stron internetowych jest wręcz niezbędne do podejmowania właściwych decyzji w marketingu internetowym. Elementarny zbiór SEO jest szeregiem większych lub mniejszych działań, które prowadzą do zwiększenia widoczności w wyszukiwarce. Działania optymalizacyjne mają na celu wyeksponowanie jak największej ilości konkretnych słów kluczowych. A ogólny wynik optymalizacji powinien prowadzić do stawienia pozycjonowanej strony w centrum wyszukiwarki Google. To oczywiście bardzo ideologiczne podejście, które nie zawsze będzie możliwe do zrealizowania. W większości przypadków SEO to długoterminowa inwestycja, która wymaga poświęcenia dużej uwagi, ciągłej analizy konkurencji i zmian zachodzących w wyszukiwarce. Mimo dużego skomplikowania optymalizacja SEO nie jest dla wybranych, każdy powinien spróbować zawalczyć o pierwsze miejsca.

Optymalizacja SEO w praktyce

Błądząc w zagadnieniach związanych z SEO, warto w pierwszej kolejności rozróżnić w jaki sposób dzielimy część optymalizacji oraz z jakich elementów składają się poszczególne etapy. W tym celu działania SEO możemy podzielić na dwie główne części — część optymalizacji treści i część optymalizacji technicznej. Optymalizacja treści odpowiada między innymi za długość artykułów, za tytuły oraz nasycenie słów kluczowych. Natomiast optymalizacja techniczna odpowiada za strukturę witryny, warstwę wizualną i użyteczność m.in. Core Web Vitals, a także za profil i jakość linków prowadzących do strony. Wykorzystanie połączenia obydwu warstw poszczególne pozwala na osiągnięcie wymiernych wyników i przybliża do osiągnięcia zamierzonych celów. 

Optymalizacja treści dotyczy:

  • jakość artykułów, ponieważ nie liczy się długość
  • dobór odpowiednich tytułów i metadanych
  • nasycenie zróżnicowanymi słowami kluczowymi

Optymalizacja techniczna dotyczy:

  • architekturę informacji strony
  • elementy nawigacji przyjazne dla użytkowników
  • warstwę techniczną i wizualną
  • ogólna wydajność strony (Sprawdź szybkość działania strony)
  • unikalny profil linków z ruchem

Elementów odpowiedzialnych za optymalizację SEO jest znacznie więcej. Warto zacząć od tych najważniejszych, które mają realny wpływ na pozycje słów kluczowych. Zastosowanie się do odpowiednich kroków daje relatywnie szybko zauważalne efekty.

Najczęstsze błędy popełniane w SEO

Najczęściej popełnianym błędem przy optymalizacji SEO jest ograniczenie działań tylko do samego procesu optymalizacji technicznej lub tylko optymalizacji treści. Takie założenie jest po prostu błędem technicznym. Działania prowadzone wybiórczo lub częściowo mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Wręcz odwrotnie wykazywać działania, które mogą przynieść negatywne skutki optymalizacji i pozycjonowania. Z drugiej strony często spotykany zwrot — „optymalizacja strony pod SEO” jasno sugeruje, że proces optymalizacji jest tylko częścią większej całości, na którą składa się wiele elementów i czynników. Warto więc zawsze mieć na uwadze w kontekście optymalizacji SEO jako o zestawie działań prowadzących do zwiększenia słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.

Tutaj warto wiedzieć również o czynnikach mających realny wpływ na pozycjonowanie strony. W praktyce elementów wynikowych jest grubo ponad 200, chociaż nikt tak naprawdę nie zna ich wszystkich. Niemożliwością jest posiadanie pełnej wiedzy w tym zakresie, ponieważ działanie algorytmu Google nie jest znane w szczegółach. Prowadząc działania SEO, specjaliści opierają się jedynie na wskazówkach otrzymanych z centrum pomocy wyszukiwarki Google oraz własnych doświadczeniach, testach i analizach działań konkurencji. W tym miejscu warto również zaznaczyć, że waga czynników nie jest stała i może się zmienić w każdym momencie.

Działania off-page i on-page

SEO dla początkujących jest dziedziną przerażającą ogromem informacji. Jednak wszystkie działania związane optymalizacją SEO możemy podzielić na te związane z samą stroną — on-page i te poza nią — off-page. Warto tutaj wspomnieć, że poszczególne czynniki oddziałują na siebie nawzajem i zawsze należy brać pod uwagę ich różne kombinacje! Co więcej, czynniki w zależności od niszy konkretnego słowa kluczowego mogą mieć różną wagę i znaczenie. Zupełnie jak w przypadku podziału SEO na część optymalizacji technicznej i treści.

Działania on-page SEO:

  • kontent strony – głównie treści tekstowe, ale nie tylko, warto również zoptymalizować obrazki
  • architektura – rozmieszczenie treści na stronie i odpowiednie linkowanie pomiędzy zasobami
  • kod – budowa strony, oparta nie tylko HTML, ale także CSS, JS i PHP

Działania off-page SEO:

  • linki prowadzące do witryny
  • zaufanie do domeny (np. związane z serwerem, wiekiem domeny, sygnałami z mediów społecznościowych*)

*Sygnały z mediów społecznościowych są kwestią sporną, ponieważ mają znikomy wpływ na pozycjonowanie stron. W praktyce nie ma udokumentowanych przypadków skutecznego pozycjonowania strony za pomocą samej obecności w social media. Z drugiej strony bardzo ciężko jest zmierzyć sam wpływ na pozycjonowanie za pomocą mediów społecznościowych. Tworząc artykuł na stronie, następnie udostępniając go w mediach społecznościowych, naturalnie budujemy zaplecze słów kluczowych prowadzących do witryny. W wyniku czego strona będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Wracając do optymalizacji SEO, to głównie działania off-page w praktyce często są rozumiane przez pojęcie pozycjonowania stron lub jako proces pozyskiwania linków. Warto zaznaczyć, że sam proces zdobywania linków powinien opierać się na zróżnicowanych taktykach. Obecnie najbardziej istotnym czynnikiem wpływającym na jakość linków jest ich nie tyle, ile zróżnicowanie, ale aktualność. Innymi słowy, linki które nie generują ruchu, coraz bardziej tracą na wartości. Tym samym stają się mało skutecznym sposobem na zdobywanie wysokich pozycji w wyszukiwarce.

W takim razie jak pozyskiwać wartościowe linki do strony? Pozycjonowanie to dosyć skomplikowany proces, pozyskiwanie linków również nie należy do łatwych zadań. Obecnie samo dodawanie linków gdzie popadnie, może przysporzyć tylko negatywnych efektów. Również niewystarczające jest, aby linki prowadzące do strony pochodziły ze stron o zbliżonej treści do witryny, która ma pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania. Generowane linki muszą posiadać aktywny ruch, inaczej staną się zupełnie bezużyteczne. Niemniej jednak wciąż najważniejszym etapem SEO jest to, aby proces linkowania wyglądał naturalnie, aby użycie słów kluczowych przebiegało według ustalonej strategii działań.

Narzędzia wspomagające SEO

W kategorii SEO dla początkujących przytłaczający jest nie tylko zakres wiedzy, ale również ilość narzędzi niezbędnych do pozycjonowania stron www. Obecnie coraz częściej optymalizacja i proces pozycjonowania wspierany jest sztuczną inteligencją. Sztuczna inteligencja w SEO daję bezkonkurencyjną przewagę w wyszukiwarkach, pozwalając na skomplikowane analizy dużo szybciej i skuteczniej niż mógłby wykonać to człowiek. Wracając do kwestii oprogramowania, to niestety nie ma jednego, idealnego narzędzia, czy nawet zestawu narzędzi, które gwarantują sukces w SEO. Warto testować i tworzyć takie połączenia instrumentów, które będą najlepiej służyły. Warto też sprawdzać centrum pomocy wyszukiwarki Google, które zawiera bardzo cenne wskazówki i porady dla początkujących w kwestii SEO.

Wśród popularnych narzędzi wykorzystywanych przez agencje SEO oraz specjalistów warto wymienić, chociażby:

  • Google Search Console — najważniejsze narzędzie do analizy strony o Google;
  • Ahrefs lub Semrush — crawlery analizujące strukturę i wydajność strony;
  • Majestic, Ahrefs i Semrush — narzędzia do analizy profilu linków;
  • Semrush, Ahrefs oraz Senuto i Semstorm — oprogramowanie do analizy widoczności i pozycji;
  • Yoast SEO dla WordPress — wtyczka wspierająca optymalizację;
  • SurferSEO i Senuto — narzędzia do analizy korelacji czynników on-page i badania konkurencji;
  • Wszystko od Google — Search Console, Analytics, Trends, Lighthouse czy Structured Data;
  • Ubersuggest i AnswerThePublic — narzędzie do analizy popularności wyszukiwanych fraz.

Wymienione narzędzia są tylko tak naprawdę jakimś wycinkiem oprogramowania, z którego warto skorzystać przeprowadzając analizę SEO. Kolejnym krokiem jest właściwa interpretacja wyników i przeprowadzenie pełnego audytu SEO, który pozwoli wdrożyć optymalizację i pozycjonowanie.

Co to jest audyt SEO?

W kontekście pozycjonowania i optymalizacji bardzo często pojawia się pytanie, coto jest audyt SEO? Jest to kolejne bardzo ważne zagadnienie w poradniku SEO dla początkujących. Krok, bez którego działania optymalizacji stron www i pozycjonowanie pozbawione jest całkowicie sensu. Audyt SEO nie tylko w ogromnym stopniu ułatwia prowadzenie działań skutecznego pozycjonowania strony internetowej, ale przede wszystkim znacznie obniża jego koszty. Powyższe działania wymienione w tym artykule, rozjaśniają kwestie związane właśnie z Audytem. Wykonując audyt strony www, pozycjonowanie staję się łatwiejsze, wówczas podejmowane działania są adekwatne do sytuacji i statusu strony w wyszukiwarce Google. Dlatego dobrze przeprowadzany audyt można porównać do nawigacji, dzięki dobrej mapie pozwala dojechać w konkretne miejsce bez błądzenia.

Warto wiedzieć, że dobrze wykonany audyt dotyczy zarówno analizy kwestii technicznych, treści i struktury serwisu, jak i czynników zewnętrznych takich jak linki prowadzące do strony oraz widoczności jej w czasie. Wykonanie audytu z pominięciem któregoś elementu może znacząco wpłynąć na obraz strony www i pozycjonowania w wyszukiwarce. I tym samym uniemożliwić osiągnięcie satysfakcjonujących wyników.

Czy warto zainwestować w SEO?

Oczywiście, że warto! Jest ku temu kilka bardzo ważnych powodów, które możemy dość łatwo udowodnić. Pierwszą z przyczyn dla których warto zainwestować w optymalizację strony dla wyszukiwarek są długofalowo niskie koszty. W ujęciu czasowym SEO należy do jednej z najtańszych metod pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki. Tym samym do jednej z tańszych metod pozyskiwania klientów. Drugim radykalnym powodem, bezpośrednio związanym z poprzednim dla którego SEO strony ma znaczną przewagę jest jakość pozyskiwanych klientów. Według badań użytkownicy trafiający ze strony wyników wyszukiwania darzą docelową witrynę dużo większym zaufaniem niż w przypadku kampanii sponsorowanych. Takie działanie związane jest z przeświadczeniem, że kampanie może wykupić każda firma, która potrzebuje reklamy w internecie. Pojawienie się w organicznych wynikach wyszukiwania wymaga znacznie więcej czasu i zaangażowania niż wykupienie płatnych reklam.

Podsumowanie

SEO dla początkujących może w pierwszej chwili przytłaczać ogromem problemów i narzędzi niezbędnych do podejmowania właściwych decyzji. Warto mieć na uwadze, że działania podejmowane w zakresie marketingu internetowego w wyszukiwarkach są jednym ze skuteczniejszych sposobów pozyskiwania klientów. Jednak posługiwania się niedozwolonymi praktykami można wyrządzić więcej szkód niż korzyści. Dlatego tak ważne jest wykorzystywanie sprawdzonych rozwiązań, szczególnie na początku drogi optymalizacji i pozycjonowania.

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 5 / 5 (6 głosów)
Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x
()
x

Tak, zgadłeś – używamy plików cookie. Przeczytaj naszą Politykę plików cookie, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.