SelectorsBlogPozycjonowanieSzybkość ładowania strony — wpływ na pozycjonowanie

Szybkość ładowania strony — wpływ na pozycjonowanie

Google nieustannie podnosi wydajność swoich mechanizmów wyszukiwania. Zwraca szczególną uwagę o jak najwyższą wydajność strony. Szybkość ładowania została ogłoszona jako czynnik rankingowy już w 2010 roku, jednak z doświadczenia wiadomo, że Google wiele rzeczy próbowało przeforsować dla własnych interesów. Niewątpliwie im efektywniej działa ich wielki ekosystem botów indeksujących zasoby sieci, tym lepiej i taniej. Z tego powodu wiele ich komunikatów ma więcej wspólnego z dobrym PR niż z faktycznymi zmianami algorytmicznymi.

Z mojego wpisu dowiesz się, jaki może mieć wpływ wynik PageSpeed Insights na pozycjonowanie i czy rzeczywiście szybkość ładowania strony ma bezpośrednie przełożenie na organiczne wyniki wyszukiwania.

Wydajność strony vs. PageSpeed Insights

Zacznę od tego, że bardzo częstym, błędnym założeniem jest stawianie metryk za realną wartość wydajności witryny. Owszem, te metryki są ważne, ale nie tak istotne, jak mogłoby się wszystkim wydawać. Nie należy mylić wyniku w Google PageSpeed Insights z realną szybkością strony i tym, jak Google rzeczywiście podchodzi do tematu. Warto zwrócić uwagę, że prawdopodobnie w ogóle nie chodzi o szybkość strony wyrażoną liczbowo, a o cały szereg czynników powiązanych z szybkością. Faktyczne problemy mogą pojawić się wtedy, gdy długi czas ładowania strony powoduje wzrost współczynnika odrzuceń. Zwłaszcza w przypadku ruchu organicznego z wyszukiwarki. Użytkownikom kończy się cierpliwość i wracają do wyników wyszukiwania.

Czynniki behawioralne, takie jak wspomniany współczynnik odrzuceń, to temat na osobne rozważania. Najważniejsze jest, aby unikać złych wrażeń i nie nadwyrężać cierpliwości użytkowników. Dużo lepsze i wyraźnie zauważalne efekty w jakości ruchu może dać podniesienie wyniku PageSpeed z 50/100 do 75/100 niż np. z 75/100 do 95/100.

Szybkość ładowania strony jest bardzo ważną kwestią i nie należy jej bagatelizować. Jednak szczególnie w odniesieniu do wydajności najbardziej liczy się ogólna „lekkość” i „użyteczność” witryny. Jest wiele, dużych serwisów, które nie powalają wynikami w PageSpeed, jednak ich ogólna wydajność jest na bardzo dobrym poziomie. Oczywiście taki stan rzeczy może mieć przełożenie na wysoką punktację w wynikach organicznych.

Szybkość witryny w pozycjonowaniu

Kiedy przeprowadzamy dla klientów optymalizację strony, realizujemy ją kompleksowo i zawsze działania rozplanowane są w czasie. Mogę powiedzieć, że za każdym razem zwiększając szybkość ładowania strony, otrzymujemy pozytywne przełożenie na jakość ruchu. Jednak często równolegle realizujemy również działania z zakresu pozyskiwania linków i rozbudowy treści. W konsekwencji trudno wiążąco odpowiedzieć, że przyspieszenie strony spowodowało konkretny wzrost.

W 2020 roku przeprowadziłem eksperyment, którego wyniki wskazały możliwość pozytywnego wpływu optymalizacji na szybkość ładowania strony. Na konkretnym przykładzie nie zostały podjęte żadne inne działania oprócz wymiany grafiki na WebP, co przyczyniło się do znaczącego ogólnego wzrostu wydajności strony.

Wpływ optymalizacji na szybkość ładowania strony
Wpływ optymalizacji na szybkość ładowania strony

Należy pamiętać jednak o tym, że pojedyncze pozycje to jedno, a ogólna widoczność serwisu i dobra jakość ruchu to drugie. Skupiając się na obu tych aspektach jednocześnie, możemy z dużo większą precyzją odpowiedzieć wówczas czy optymalizacja zwiększyła wydajność strony.

Wpływ innych czynników na wydajność strony

Szybkość ładowania strony jak wiemy zależy od wielu czynników, między innymi również od wydajności i dostępności serwera. Nie bez powodu ogromne znacznie ma środowisko, w jakim pracuje dana strona internetowa. Jej otoczenie, wydajność, ilość stron pracująca na tej samej maszynie. Wszystko to ma znacznie przy pozycjonowaniu strony. W mniejszym lub większym stopniu wpływając na organiczne wyniki wyszukiwania.

Podsumowanie

Tak czy inaczej, przyspieszenie strony bez wątpienia poprawia jej użyteczność, dostępność, a zatem na pewno przekłada się na współczynnik konwersji. Dlatego, jeśli zależy nam na ruchu konwertującym i zaangażowanym, to musimy zadbać o szybkość ładowania strony.

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 5 / 5 (3 głosów)
Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x
Używamy plików cookie. Przeczytaj politykę plików cookie, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.