BlogMarketingWooCommerce, PrestaShop czy Magento – Jaki sklep na start?

WooCommerce, PrestaShop czy Magento – Jaki sklep na start?

WooCommerce, PrestaShop czy Magento - Jaki sklep na start?

Jaki sklep na start?

WooCommerce, PrestaShop czy Magento — na pozór podobne, w rezultacie różniące się wieloma funkcjonalnościami platformy sprzedażowe. Niezależnie jaki sklep wybierzemy, każda z wymienionych platform może być elastycznym, wygodnym i bezpiecznym narzędziem pracy. Jednak jak każdy produkt, takie systemy również posiadają swoje wady i zalety. Jakie? W tym artykule przybliżymy trzy najpopularniejsze platformy sprzedaży online. Sprawdzimy najlepsze rozwiązania i porównamy każdy z wymienionych systemów. Poruszymy również temat dedykowanych rozwiązań. Wybór oprogramowania e-commerce to nie lada wyzwanie. Dlatego przed podjęciem decyzji warto przyjrzeć kilka opcji dostępnych na rynku, aby wybrać to najbardziej spełniające nasze oczekiwania.

Warto też zwrócić uwagę na dostępność integracji oraz narzędzi ułatwiających prowadzenie sklepu. Jest to niezwykle istotne w przypadku dalszych prac nad sklepem, rozwoju platformy i możliwości rozbudowy architektury.

Sklep WordPress — WooCommerce

Obecnie ponad 40% stron na świecie jest oparta na architekturze WordPress. Z roku na rok przybywa nowych użytkowników i ten trend utrzyma się jeszcze przez dobrych kilka lat. Nic dziwnego, jest to bardzo przyjemny i niezbyt skomplikowany systemem zarządzania treścią, który możemy bardzo łatwo rozbudować. Posiada ogromną ilość rozszerzeń — motywów i wtyczek, które w większości przypadków są darmowe. Jednak najważniejszym pluginem do prowadzenie sklepu online jest wtyczka WooCommerce, dzięki której w kilka chwil możesz uruchomić swój własny sklep internetowy.

Zalety sklepu WooCommerce

Najważniejszą zaletą WordPress jest jego prosta obsługa, nie wymaga zbyt skomplikowanych czynności, ani zaawansowanych technik. Dosłownie każdy w ciągu kilku godzin jest w stanie przygotować się do obsługi swojego sklepu internetowego. Drugą bardzo ważną wartością jest dostępność ogromnej ilości wtyczek, które w kilka chwil można zainstalować i uruchomić nie posiadając praktycznie żadnych podstaw programowania. Dogodnością jest również niska cena wdrożenia, co z kolei sprawia, że system WordPress, wtyczka WooCommerce jest najczęściej wybieraną opcją na start, ale i nie tylko. Również bardziej zaawansowani użytkownicy, którzy cenią sobie niezależność wybierają połączenie WordPress i WooCommerce.

Wady sklepu WooCommerce

Podsumowanie sklepu WordPress WooCommerce

WordPress nie taki straszny jak go malują, nie bez powodu zdobywa kolejnych zadowolonych użytkowników i coraz bardziej powiększa swoją przewagę nad konkurencją. Najważniejszym aspektem pracy na systemie CMS WordPress i WooCommerce jest odpowiednia optymalizacja, która wcale nie musi być trudna, wymaga jednak poświęcenia trochę czasu i zaangażowania. WordPress wybierany jest najchętniej przez niewielkie, bądź średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub wyspecjalizowaną osobę.

+ cena wdrożenia   + łatwość użytkowania   – ograniczona wydajność
Przeznaczenie: małe sklepy zarządzane przez właściciela lub personel

Sklep PrestaShop

PrestaShop to również bardzo popularny skrypt służący do prowadzenia sklepu internetowego. Dokładnie jak WordPress posiada wiele wtyczek dających możliwość rozbudowy sklepu i rozwijania jego funkcjonalności. Jednak sklep PrestaShop nie jest już tak łatwy w obsłudze. Wymaga nieco więcej czasu i uwagi, potrzebuje również więcej zasobów serwera, a także często wsparcia specjalisty, co z kolei generuję kolejne koszty utrzymania. Przyjrzyjmy się w zestawianiu jaki sklep wybrać najczęściej wynikającym mocnym i słabym stronom sklepu internetowego opartego na silniku PrestaShop.

Zalety sklepu PrestaShop

Pierwszą dużą zaletą oprogramowania PrestaShop jest jego funkcjonalność. Posiada wiele wbudowanych przydatnych funkcji, których nie znajdziemy w innych systemach sprzedaży. Nawet jeśli czegoś brakuje można łatwo doinstalować. Jeśli potrzebujemy dedykowanych rozwiązań wykonanie ich można zlecić agencji lub programiście znającemu ten system e-commerce. Kolejnym dość istotnym walorem jest wydajność, która oferowana jest na nieco wyższym poziomie niż standardowy WordPress. System PrestaShop oferuje wiele możliwości, dlatego warto wziąć go pod uwagę przy wyborze silnika sklepu internetowego.

Wady sklepu PrestaShop

PrestaShop posiada wiele rozszerzeń, jednak niektóre, aby mogły być stosowane, wymagają dokupienia lub zaprogramowania na zamówienie, co z kolei już do tanich rzeczy nie należy. Ponadto oprogramowania PrestaShop wymaga odpowiedniej wiedzy specjalistycznej oraz doświadczenia, więc nie każdy specjalista czy agencja podejmie się tego wyzwania. Jeśli więc zależy nam na danej opcji, warto sprawdzić, czy nie znajdziemy jej u konkurencji w innych systemach sprzedaży online. CMS PrestaShop, bez odpowiednich zmian w core systemowym, również bez wiedzy użytkownika samodzielnie może przeprowadzić aktualizację, co z kolei doprowadzi do niekorzystnych i nieestetycznych zmian w wyglądzie sklepu internetowego. Starsze wersje PrestaShop, jeśli ktoś taką posiada, mogą zawierać błędy wymagające wykonania poprawek przez programistów.

Podsumowanie sklepu PrestaShop

Sklepy internetowe PrestaShop to dobra propozycja dla osób które prowadzą już dość zaawansowaną sprzedaż w Internecie i potrzebują lepszych narzędzi niż oferują darmowe rozwiązania. Porównując PrestaShop do WordPress WooCommerce, to ten pierwszy jest zdecydowanie bardziej zaawansowanym narzędziem sprzedaży i wymaga również nieco większej wiedzy w zakresie programowa czy obsługi serwerów. System PrestaShop najchętniej wybierany jest przez średnie sklepy zarządzane przez wyspecjalizowaną osobę lub nawet zespół specjalistów, albo zewnętrzną agencję.

+ zrównoważona wydajność   + cena wdrożenia   + średni poziom użytkowania
Przeznaczenie: średnie sklepy zarządzane przez wyspecjalizowaną osobę

Sklep Magento

Magento jest najbardziej zaawansowanym w naszym zestawieniu systemem e-commerce na bazie którego tworzone są duże i skalowalne sklepy internetowe. Warto zwrócić uwagę, że są dostępne dwie wersje tej platformy – Magento Community Edition i Magento Enterprise Edition.

Wersja Magento Community Edition jest rozwiązaniem, które pozwala na swobodny rozwój i skalowanie. Programiści bez przeszkód mogą rozszerzać funkcjonalności oraz dodawać moduły. Najważniejsza zaleta to brak opłat licencyjnych za dostęp do kodu.

Wersja Magento Enterprise Edition jest dużo mocniej rozbudowaną wersją Community Edition. W tym przypadku dostępnych jest o wiele więcej opcji, a architektura została zoptymalizowana pod kątem bardzo dużych projektów. Najważniejsze różnice Enterprise w stosunku do Community to moduł RMA, rozwiązania optymalizujące wydajność, moduły B2B, oddzielne bazy danych dla poszczególnych etapów zamówień. Koszty wersji Enterprise są znaczne, co mocno ogranicza wybór tej platformy i najczęściej jest stosowana przy bardzo dużych projektach.

Zalety sklepu Magento

Projekty na Magento mogą być realizowane w różnych modelach. Sklepy internetowe Magento dzięki swojej budowie oraz standaryzacji posiada dużą elastyczność, co bez wątpienia jest ogromną zaletą. Skalowalność pozwala na obsługę ogromnej ilości produktów i zamówień, gdzie ich ilość liczona może być w milionach. Drugim bardzo istotnym aspektem jest ogromna liczba funkcji podstawowych, gdzie już na samym początku możemy użyć wielu wbudowanych modułów i rozszerzeń. Platforma daje również opcję łatwego zintegrowania jej z zewnętrznymi systemami ERP i CRM. Możliwości, jakie oferuję system Magento są ograniczone jedynie budżetem, jakim dysponujemy. Ponadto oprogramowanie jest cały czas rozwijane przez producenta oraz firmy współpracujące co wiąże się nieustannym rozwojem nowych możliwości.

Wady sklepu Magento

Sklepy internetowe na Magento do swojego poprawnego funkcjonowania potrzebuje sporych zasobów serwera i wiedzy specjalistów. W większości przypadków nie obejdzie się bez dedykowanej maszyny, która będzie mogła poradzić sobie z ogromną ilością danych. Kolejnym dużym minusem może okazać się trudna obsługa sklepu, system jest mocno skomplikowany i konieczne są odpowiednie wdrożenia pracowników. Wszelkie zmiany, dostosowanie nowych opcji niosą za sobą kolejne koszty i wymagają pomocy specjalistów, którzy cenią się stosownie do umiejętności.

Podsumowanie sklepu Magento

Magento jest skierowane do dużych sklepów lub takich gdzie obecne zasoby i rozwiązania nie są już wystarczające. Posiada elastyczną architekturę, która może zostać dopasowana do różnego modelu biznesowego. Pozwala w sposób optymalny wykorzystać dostępne funkcjonalności, a wraz z rozwojem firmy pozwala łatwo wdrażać kolejne, skalując się razem z biznesem. Warto wziąć pod uwagę korzystanie z tej platformy, daje ona bowiem ogromne możliwości.

+ wysoka wydajność   – cena wdrożenia   – zaawansowany w użytkowaniu
Przeznaczenie: duże sklepy zarządzane przez wyspecjalizowany personel

Sklepy internetowe w modelu SaaS

Sklepy internetowe udostępniany w modelu Software as a Service są gotowymi do działania platformami. Sama konfiguracja i start takiego sklepu internetowego jest kwestią kilkunastu minut. Wystarczy wykupić dostęp do platformy, wprowadzić dane firmy, dodać produkty i już można prowadzić aktywną sprzedaż. Niewątpliwie takie rozwiązanie wiążę się z najmniejszymi kosztami pośród wymienionych wcześniej rozwiązań. Wdrożenie sklepu internetowego w modelu SaaS może być korzystne na samym początku działalności, np. w celu sprawdzenia rentowności biznesu. Koszty uruchomienia sklepu w modelu SaaS są zazwyczaj niewielki w porównania do dedykowanych rozwiązań. Warto jednak zwrócić uwagę, że niezależnie od wyboru platformy sprzedażowej każdy sklep internetowy należy uzbroić w odpowiedni marketing. Samo uruchomienia sklepu, nie gwarantuje rozpoczęcia dochodowej sprzedaży, aby sprzedaż przynosiła zyski należy zainwestować w marketing internetowy — pozycjonowanie, kampanie reklamowe i social media.

Jaki sklep wybrać? WooCommerce, PrestaShop czy Magento? — Podsumowanie

Ostatecznie jaki sklep wybrać? WooCommerce, PrestaShop czy Magento, a może SaaS? Odpowiedź najłatwiej znaleźć w dokładnym określeniu oczekiwań. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z e-commerce, nie posiadamy dużego budżetu i oczekujemy jedynie podstawowych rozwiązań, trafnym wyborem będzie WordPress WooCommerce lub SaaS. Jeśli natomiast potrzebujemy czegoś więcej i zamierzamy zbudować skalowalną platformę e-commerce, biznes się rozwija i dotychczasowe rozwiązania nie są już wystarczające, to bez wątpienia nadchodzi czas na zmiany. Dedykowany sklep wydaję się być doskonałym wyborem.

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 4.8 / 5 (10 głosów)
Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x

Używamy plików cookie. Przeczytaj politykę prywatności, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.