BlogSEOCo to jest Core Web Vitals?

Co to jest Core Web Vitals?

Core Web Vitals to zestaw wskaźników pokazujący aktualny stan jakości witryny. Wskaźniki zostały wprowadzone przez Google i pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z konkretnej strony internetowej. Służą nie tylko programistom jako wzór do poprawy swoich projektów, ale również właścicielom witryn. Core Web Vitals pomagają zrozumieć jak użytkownicy postrzegają witrynę, jak się po niej poruszają oraz które jej obszary są do poprawy. Google wprowadzając wskaźniki bardzo mocno postawiło na optymalizację stron pod kątem jakości, która jest kluczowa do osiągnięcia sukcesu strony w wyszukiwarce. Co tak faktycznie kryję się za Core Web Vitals?

Czym są wskaźniki Core Web Vitals?

Core Web Vitals to zestaw wskaźników, które odpowiadają za doświadczenia użytkowników na stronie. Wskaźniki podsumowują kluczowe pojęcia takie jak czas wczytania, interaktywność oraz stabilność ładowanej treści. Dzięki pomiarom możemy dokładnie sprawdzić, które obszary strony internetowej wymagają poprawy, a które są dobrze zaprojektowane i cieszą się uznaniem użytkowników. Od maja 2021 roku wskaźniki zostały dodane do czynników rankingowych algorytmu Google. Wszystko wskazuję na to że są częścią większego projektu nazwanego Page Experience Signals. Podsumowanie całego projektu ma być ukłonem giganta z Mountain View w stronę użytkowników stron internetowych.

Core Web Vitals | Ocena podstawowych wskaźników internetowych
Core Web Vitals | Ocena podstawowych wskaźników internetowych

Jeśli wszystkie wskaźniki w witrynie spełniają wymagania Core Web Vitals, to wszystko jest w porządku. Jednak jeśli którykolwiek wskaźnik wykazuję słabsze parametry, należy popracować nad witryną.

Chcesz sprawić wskaźniki dla swojej witryny? Możesz wpisać jej adres w PageSpeed Insights lub jeśli posiadasz wpięte narzędzie Search Console odwiedź stronę Google Search Console i kliknij w zakładkę „Jakość strony”. Jeśli nie posiadasz Search Console zachęcam Cię do jak najszybszego wdrożenia go na swojej stronie. Zobacz nasz poradnik Jak dodać stronę do Google?

Jak rozumieć wskaźniki Core Web Vitals?

Wyniki, które składają się na podstawowe wskaźniki internetowe, z pewnością będą ewoluować z biegiem czasu. Jednak obecny zestaw skupia się na trzech podstawowych doświadczenia użytkownika. Pierwszy z nich (FID) mierzy czas niezbędny do pierwszej możliwej interakcji. Kolejny (LCP) mierzy wydajność ładowania strony. Trzeci (CLS) wskazuję stabilność ładowanej treści.

FID – Core Web Vitals – Jak zoptymalizować stronę
FID – Core Web Vitals
LCP – Core Web Vitals – Jak zoptymalizować stronę
LCP – Core Web Vitals
CLS – Core Web Vitals – Jak zoptymalizować stronę
CLS – Core Web Vitals

First Input Delay (FID)

FID jest wskaźnikiem, który mierzy opóźnienie w interakcji ze stroną. Dokładniej, mierzy czas od momentu, gdy użytkownik po raz pierwszy może kliknąć odnośnik lub nacisnąć przycisk do momentu, gdy przeglądarka zareaguje na zdarzenie. Schemat działania można porównać do opóźnienia w reakcji witryny na wysłane żądanie.

Pomiar czasu interakcji jest pobierany z dowolnego interaktywnego elementu, który użytkownik kliknął jako pierwszy. Jest to szczególnie istotne na stronach, na których użytkownik musi coś zrobić, ponieważ dopiero wtedy strona staje się interaktywna. Optymalny czas, który zapewni dobre doświadczenia użytkownikom, nie może przekraczać 100 milisekund.

Largest Contentful Paint (LCP)

Drugą z interesujących nas metryką jest wskaźnik LCP. Mierzy on wydajność ładowania strony. Jest to czas potrzebny na wyświetlenie największego elementu treści lub obrazu w widocznym obszarze ekranu, od momentu, gdy użytkownik wpiszę adres URL. Optymalny czas, który zapewni dobre wrażenia użytkownikom, nie powinien przekroczyć 2,5 sekundy. Innymi słowy strona www, która chce spełniać wymagania wskaźnika LCP musi ładować swoją treść poniżej 2,5 sekundy.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Kolejna metryka mierzy stabilność wizualną. Odpowiada za wielkość przesunięcia układu strony podczas jej ładowania. Wynik jest oceniany w skali 0 — 1, gdzie 0 oznacza brak przesunięcia, a 1 oznacza maksymalne przesunięcie. Jest to bardzo istotny wskaźnik, ponieważ przesuwanie się elementów na stronie, podczas gdy użytkownik próbuje wejść w interakcję z nią, negatywnie wpływa na jego doświadczenia. Jeśli chcemy zapewnić dobre wrażenia użytkownikom strony, akceptowalny możliwy czas przesunięcia nie może przekraczać 0,1 CLS.

Dlaczego wydajność strony ma takie znaczenie?

Czas wczytywania, przesunięcia treści oraz szybkość reakcji wpływa na finalny odbiór z korzystania ze strony www. W zależności jakie wyniki reprezentuje dana strona, wrażenia z jej korzystania mogą być pozytywne lub negatywne. Zbyt długi czas wczytania może znacząco wpływać na współczynnik porzuceń strony przed jej faktycznym załadowaniem. Szczególnie ten problem dotyka sklepów internetowych. Zbyt duże przesunięcia treści podczas ładowania strony mogą wpływać na niewłaściwe wybory dokonywane przez użytkowników. Również czas reakcji witryny na kliknięcie będzie miał tutaj ogromne znaczenie. Zniecierpliwieni użytkownicy, który kliknęli odnośnik jeśli się nic nie dzieje zwyczajnie uznają stronę za niedziałającą poprawnie lub zepsutą. Dlatego tak ważne jest, aby wszystkie wskaźniki Core Web Vitals współgrały ze sobą tworząc jakościową wartość dla użytkownika.

Google kładzie coraz większy nacisk na doświadczenia użytkowników i dopasowanie wyników pod ich indywidualne potrzeby. I wbrew pozorom jest to zupełnie zrozumiałe postępowanie. Konkurencja na popularne zapytania stale rośnie. Google jako wyszukiwarka stara się dostarczać wyniki najwyższej jakości. Wyszukiwarka dostarczając swoim użytkownikom treści na konkretne zapytania, bierze na siebie część odpowiedzialności za działanie i funkcjonowanie witryn do których kieruje ruch. W grę wchodzi również aspekt ekonomiczny. Utrzymanie całego systemu botów, które codziennie „patrolują” Internet w poszukiwaniu zmian i nowych stron jest ogromnie kosztowne. Google chcąc jak najmocniej uprościć zadanie wprowadziło wskaźniki Core Web Vitals jako współczynnik rankingu, tym samym przerzucając część pracy i odpowiedzialności na właścicieli witryn.

Chcąc pozostać wysoko w wyszukiwarce lub wybić się w topowe pozycje, nie można zapomnieć o technicznych aspektach i wskaźnikach Core Web Vitals. Strony internetowe wraz ze wzrostem popularności Internetu muszą spełniać coraz bardziej restrykcyjne wymagania. Obecnie funkcjonuję ponad 1,88 mld stron, więc Core Web Vitals pełnią trochę rolę kodeksu prawa cyfrowego.

Czy to oznacza, że strony niedostosowane do nowych wskaźników Core Web Vitals wypadną z rankingu Google? Oczywiście, że nie. Nawet jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, to z całą pewnością nie stanie się to z dnia na dzień. Jednak będąc zapobiegliwym już dzisiaj warto sprawdzić najważniejsze wskaźniki, ponieważ mogą mieć one ogromne znacznie dla strony internetowej w przyszłości!

Raport Page Experience w Google Search Console – Core Web Vitals
Raport Page Experience w Google Search Console – Core Web Vitals

Jak poprawić wskaźniki Core Web Vitals?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każda strona jest inna, posiada inne obrazki, inny kod, działa na innym CMS’ie. Raport dostępny w PageSpeed Insights dotyczący Core Web Vitals zawiera wszystkie wskazówki odnośnie części witryny, nad którymi warto popracować. Oczywiście bez specjalistycznej wiedzy może być ciężko dokonać jakichkolwiek zmian. Jednak samo posiadanie wiedzy na temat błędów do naprawienia jest już połową drogi do sukcesu. W tym przypadku WordPressowcy mogą mieć nieznaczną przewagę. WordPress posiada bardzo duże możliwości dokonywania zmian bez konieczności pisania kodu czy przeprowadzania zaawansowanej optymalizacji strony. Jednak nawet jeśli Twoja strona jest zbudowana na innym CMS niż WordPress, to warto regularnie sprawdzać wynik jakościowy witryny i raz na jakiś czas zlecić poprawnie błędów specjaliście.

Potrzebujesz strony lub pozycjonowania?

Oceń ten wpis!
Średnia: 5 / 5 (7 głosów)

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Co sądzisz na ten temat? Napisz komentarz!x

Używamy plików cookie. Przeczytaj privacy policy, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.