Co to jest Google Tag Manager?

Co to jest Google Tag Manager? Dowiedz się jak z niego korzystać?
Co to jest Google Tag Manager? Dowiedz się jak z niego korzystać?

Spis treści

Google Tag Manager to wciąż niedoceniane narzędzie do zarządzania skryptami, mimo że na rynku istnieje już dobre kilkanaście lat. Niestety nadal bardzo mało osób korzysta z tego rozbudowanego systemu. Możliwości jakie niesie wdrożenie GTM’a to nie tylko wpinanie skryptów bez pomocy programistów czy działu IT. To również nieograniczona swoboda zarządzania zdarzeniami i schematami uruchamiania wpiętych tagów. Jak działa i kiedy może się przydać Google Tag Manager?

Google Tag Manager — co to za narzędzie?

Google Tag Manager jest narzędziem pozwalającym w prosty sposób zarządzać skryptami na stronie. Dzięki czemu możemy dodawać, modyfikować oraz usuwać skrypty (inaczej tagi) bez wiedzy programistycznej i tego, gdzie umieścić dany skrypt. W skrócie Google Tag Manager pozwala zarządzać wszystkimi tagami, których potrzebujemy, aby dodać nowe funkcjonalności lub analizować dane ze strony. Niewątpliwym atutem korzystania z GTM’a jest fakt, że nie musimy za każdym razem ingerować w kod witryny, kiedy chcemy zaimplementować nowy skrypt. Tag Manager pełni rolę pośrednika, dzięki któremu możemy łatwo zarządzać wszystkimi zewnętrznymi skryptami.

Dodatkowym atutem jest fakt, że z biegiem czasu na stronach internetowych umieszczamy coraz więcej skryptów. Dzięki Google Tag Manager nie umieścimy ponownie tych samych lub podobnych skryptów tego samego wydawcy. Niewątpliwie do najpopularniejszych skryptów umieszczanych za pomocą Tag Managera należą Google Analytics oraz Piksel Facebook. Google Analytics pozwala na zbieranie danych dotyczących ruchu i konwersji w witrynie. Natomiast Piksel pozwala zbierać dane wykorzystywane do mierzenie efektywności Facebooka. Równie częstym tagiem dodawanym za pomocą GTM’a jest również tag remarketingowy Google Ads. Za pomocą Tag Managera możemy dodać również skrypty innych wydawców, lista jest naprawdę spora. Są wśród nich między innymi Google Optimize, Hotjar, Pinterest, LinkedIn, TradeDoubler, a nawet wszystkie rodzaje systemów do zapisu na newsletter. Dzięki GTM nie musimy tych wszystkich skryptów umieszczać ręcznie, wystarczy, że raz zaimplementujemy kod Google Tag Managera. Wówczas wszystkie inne tagi możemy już wdrażać za jego pośrednictwem.

Jak zbudowany jest Tag Manager?

Struktura Google Tag Manager jest bardzo łatwa w obsłudze, najwyżej w hierarchii jest konto (to samo konto co do Google). To właśnie ono gromadzi wszystkie mniejsze podzbiory znajdujące się w narzędziu. W obrębie jednego konta możemy tworzyć tak zwane kontenery, czyli nasze szufladki na tagi do konkretnej witryny. Każdy kontener ma swój kod, który należy zaimplementować w kodzie strony. Następnie dopiero po jego poprawnej implementacji zostanie udostępniona możliwość tworzenia tagów w kontenerze. Natomiast tag to rodzaj kodu śledzącego, który po zainstalowaniu na stronie zaczyna gromadzić lub wyświetlać dane. W zależności od rodzaju tagu może to być ruch strony, konwersja koszyka, czy wyświetlenie zapisu do newslettera. Każdy tag musi mieć przypisaną regułę, która definiuje, kiedy dany skrypt powinien się uruchomić. Dodatkowo reguły możemy tworzyć globalne lub tylko do pojedynczego tagu. Taka reguła może uruchamiać wybrany tag na wszystkich podstronach lub tylko na wybranych — na przykład mierząc konwersję.

Przydzielanie uprawnień w Google Tag Managerze

W Google Tag Manager możemy przyznawać uprawnienia zarówno na poziomie konta, jak i na poziomie samego kontenera. Jest to niewątpliwe ogromną zaletą, ponieważ wybrani użytkownicy mogą mieć dostęp do wszystkich kontenerów lub tylko do wybranych stron internetowych. Oczywiście mamy do dyspozycji jeszcze dwa rodzaje uprawnień — tylko do odczytu lub do odczytu i edycji. Warto jednak wiedzieć, że pierwszy typ uprawnień nie daje możliwości edycji w obrębie kontenerów, pozwala tylko zobaczyć, jakie ustawienia zostały wybrane dla każdego z nich.

Kolejnym etapem przyznania uprawnień jest możliwość edycji samego kontenera. W tym wypadku mamy aż trzy możliwości — tylko do odczytu, do odczytu i edycji oraz do odczytu, edycja, usuwanie i publikowanie. Dzięki tak rozbudowanym możliwościom przyznawania uprawnień możemy mieć pełną kontrolę nad wszystkimi znajdującymi się danymi w Google Tag Manager. Dzięki temu do całego konta mogą mieć dostęp cały zarząd i menadżerowie wyższego szczebla, a do poszczególnych kontenerów wybranie pracownicy działów firmy.

Dlaczego warto mieć Google Tag Managera?

Oczywiście na pierwszym miejscu to możliwość implementacji tagów bez pomocy programisty. Jednak w tym przypadku równie ważne jest łatwe wprowadzanie zmian na stronie. Niewątpliwe zalet korzystania z Google Tag Manager jest dużo, dlatego uporządkowaliśmy je w listę poniżej.

Implementacja tagów bez pomocy programisty

Najważniejszą zaletą korzystania z Google Tag Managera niewątpliwie jest możliwość wprowadzenia zmian pomocy specjalisty. Konieczność włączania w implementację programisty nie tylko wydłuża cały proces, ale może też wiązać się z dodatkowymi kosztami. Korzystanie z GTM’a pozwala wdrażać samodzielnie nowe skrypty, mając pewność, że nie grozi nam długotrwała awaria strony spowodowana nowym tagiem.

Ułatwienie przy wprowadzaniu zmian na stronie

Większość stron, prędzej czy później wymaga aktualizacji lub nawet bardziej zaawansowanych poprawek. Dzięki Google Tag Manager mamy możliwość przeniesienia w jednym kawałku wszystkich skryptów i wywołania je w na nowej stronie. Warto też pomyśleć o zaimplementowaniu Tag Managera już na początku prowadzenia witryny. Nawet jeśli skryptów jest mało i może wydawać się to zbędnym utrudnieniem, to zazwyczaj z biegiem czasu liczba skryptów stale rośnie. Dzięki Google Tag Manager będziemy mogli zapanować nad wszystkimi skryptami wywoływanymi na stronie.

Szybsze ładowanie strony internetowej

Każdy dodatkowy skrypt w kodzie strony sprawia, że witryna z czasem ładuje się nieco wolniej. Jak wiadomo im dłuższy czas ładowania strony, tym większa szansa, że użytkownik opuści stronę przed jej załadowaniem. Kolejnym minusem powolnego ładowania jest słaba punktacja witryny w PageSpeed Insights, co negatywnie przekłada się na Core Web Vitals. Dzięki Google Tag Manager możemy utrzymać porządek w tagach na bieżąco w prosty sposób usuwać lub wyłączać te, które nie są nam potrzebne, by nie obciążać niepotrzebnie witryny. Dodatkowym atutem jest fakt ładowania skryptów asynchronicznie lub z opóźnieniem. Jest to niewątpliwe ogromna zaleta, dzięki której skraca się całkowity czas ładowania się strony.

Szybka możliwość sprawdzenia poprawności wdrożenia skryptu

Google Tag Manager oferuję możliwość szybkiego podglądu i sprawdzenia poprawności działania skryptu. Dzięki czemu nie musimy czekać, aby przekonać się, czy tag został prawidłowo wdrożony. Co więcej, jeśli w jakiś sposób udało nam się wdrożyć skrypt, który zepsuł naszą stronę, wówczas wystarczy wyłączyć lub usunąć wadliwie wdrożony skrypt. Dzięki wykorzystaniu Tag Managera możemy testować i umieszczać skrypty bez obaw, że któryś trwale uszkodzi naszą stronę.

Podsumowanie

Google Tag Manager to bardzo przydatne narzędzie zarówno dla początkujących użytkowników, jak i tych zaawansowanych. Pozwala w łatwy sposób szybko i bez obaw o utratę danych zaimplementować skrypt dowolnego wydawcy. Co najważniejsze, oferuje możliwość wprowadzenia zmian pomocy specjalisty.

Oceń tekst!
Średnia: 5 / 5 (6 głosów)

Dołącz do dyskusji

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dołącz do dyskusji!x
()
x

Ciasteczka

Używamy ciasteczek, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkowania naszej strony. Chcesz dowiedzieć się więcej?