Co to jest SXO?

Dowiedz się co to jest SXO?
Dowiedz się co to jest SXO?

Spis treści

SXO wbrew pozorom to nie przejściowy trend w marketingu zapoczątkowany przez grupkę szalonych marketerów. To raczej coś na wzór nowego standardu w branży, do którego prędzej czy później każdy będzie się musiał dostosować. Niezależnie czy prowadzi mały, czy duży biznes, czy posiada zwykłą stronę wizytówkę, czy rozbudowany serwis korporacyjny. Search Experience Optimization jest odpowiedzią Google na oczekiwania użytkowników i zmiany, jakie zachodzą w wyszukiwarce.

Z mojego wpisu dowiesz się co to jest SXO, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie oraz jakie niesie ze sobą najważniejsze zmiany w organicznych wynikach wyszukiwania.

SXO – co to jest?

Zacznijmy od tego, skąd więzło się sformułowanie SXO? Najprościej ujmując to kompilacja SEO i UX. Takie połączenie wynika z coraz większej koncentracji Google na użytkowniku i jego doświadczeniu. Żeby to dobrze zobrazować, posłużę się przykładami SEO i UX.

Naturalnie celem optymalizacji SEO jest osiągnięcie jak najlepszej widoczności strony w wynikach wyszukiwania. W SXO nie chodzi już tylko o to, żeby strona internetowa dostarczyła użytkownikowi to, czego szuka. Ważne, żeby sposób dostarczania treści był maksymalnie dla niego przyjazny. Z tego powodu w tym miejscu wkracza UX, który skupia się na użytkowniku i jego doświadczeniach związanych z korzystaniem z danej witryny.

Właśnie w taki sposób powstało SXO, które koncentruje się na poprawie samego procesu wyszukiwania oraz interakcji z punktu widzenia użytkownika. Dzięki optymalizacji SXO użytkownik powinien być w stanie szybko znaleźć dokładnie takie informacje, jakich szuka. W sposób dla niego najbardziej przyjazny. Dzięki czemu tuż po tym, jak użytkownik trafia na stronę z wyników wyszukiwania, powinien móc łatwo przejść przez kolejne etapy strony, jak np. znalezienie podstrony, wypełnienie formularza, dokonanie zakupu.

W zasadzie samo założenie optymalizacji SXO jest bardzo proste i nie powinno w żaden sposób nikogo dziwić. Znaczna część stron internetowych już od dawna spełnia przynajmniej część kryteriów SXO. Jednak Google stawia sprawę jasno — optymalizacja pod kątem jakości obsługi jest kluczowa do osiągnięcia sukcesu strony w wyszukiwarce.

Jednak na ten moment wydaję się, że głównym argumentem przemawiającym za wdrożeniem wytycznych SXO jest możliwość pozyskiwania konwertującego ruchu na stronie. Oczywiście nadal pozycja w wynikach organicznych jest niezmiennie bardzo ważna, jednak w tym przypadku czynnik uzupełniającym SEO jest poprawny UX, który w ujęciu całościowym przekłada się na osiągnięcie lepszych wyników.

Jakie korzyści SXO może przynieść Twojej stronie?

Głównym powodem wdrożenia SXO jest optymalizacja procesu dostępu do informacji i wygody korzystania ze strony internetowej. Google kładzie coraz większy nacisk na doświadczenia użytkowników, tym samym na dopasowanie wyników pod ich indywidualne potrzeby. Jest to zupełnie zrozumiałe podejście, ponieważ zagęszczenie fraz kluczowych stale rośnie, a Google naturalnie stara się dostarczać wyniki najwyższej jakości.

Poprawa zadowolenia użytkowników może sprawić, że odwiedzający będą chętniej odwiedzali stronę, albo, że podczas następnych zakupów znów wybiorą swój ulubiony sklep, w którym czują się najlepiej. Więcej lojalnych klientów, to większa oszczędność, zarówno czasu i pieniędzy. Zdobycie nowych klientów to wydatek nawet 7–krotnie większy niż w przypadku zaangażowania tych, którzy już raz robili zakupy w danym sklepie. Jest o co walczyć. Dodatkowo statystycznie stali klienci wydają średnio o ponad 30% więcej niż nowi klienci.

Podsumowując, optymalizacja SXO może sprawić, że stronę będzie odwiedzać więcej użytkowników, którzy z dużą dozą pewnością trafili na nią z jakościowego ruch organicznego. Kompleksowa, dobrze przeprowadzona strategia SXO może sprawić, że konwersja mocno poszybuje w górę.

Co jest ważne w SXO?

Wszystko świetnie, ale co tak naprawdę jest ważne w SXO? Dlaczego powstało w odpowiedzi na ewolucję zachodzącą w wyszukiwarce Google? I gdzie sprawdzić, czy nasza strona spełnia wymagania SXO? Pierwszymi podstawowymi wskaźnikami mierzącymi dane wartości jest Core Web Vitals. Sprawdzimy je oczywiście w Google Search Console, gdzie już od jakiegoś czasu jest dostępny nowy raport „Jakość strony”.

Raport Page Experience w Google Search Console - Core Web Vitals
Raport Page Experience w Google Search Console – Core Web Vitals

Core Web Vitals jest częścią większych zmian, gdzie Google od lat konsekwentnie wprowadza unowocześnienia algorytmów, które mają punktować strony maksymalnie przyjazne użytkownikom. W dalszej części mojego wpisu znajdziesz najważniejsze wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę w 2021 roku.

Użyteczność i dostępność

To najważniejszy punkt na mapie optymalizacji SXO. Treści na stronie powinny być użyteczne oraz zaspokajać konkretne potrzeby użytkowników. Jeśli strona jest nieczytelna, napisana niejasno, jeżykiem składającym się z samych słów kluczowych lub trudnym dla odbiorcy, to istnieje duża szansa, że użytkownik szybko opuści stronę i już na nią nie wróci. Taka strona nie ma szans na wysoką pozycję w Google, ponieważ czynnik, który jest brany pod uwagę w rankingu, odpowiada za czas spędzony przez użytkowników na stronie.

Strona powinna być zaprojektowana w taki sposób, żeby była łatwo dostępna na każdym urządzeniu. Powinna być napisana zrozumiałym językiem skierowanym przede wszystkim do użytkowników. Postaw na wysokiej jakości, wartościowy content, a zobaczysz, że użytkownicy będą spędzać na stronie więcej czasu, a konwersja wzrośnie.

Intuicyjna nawigacja 

Użytkownicy, którzy po raz pierwszy odwiedzają stronę, powinni się po niej poruszać w łatwy, intuicyjny sposób. Z tego powodu należy uważać z niestandardowymi i mało czytelnymi rozwiązaniami. Warto zadbać o to, żeby architektura informacji i sama struktura pomagały, a nie przeszkadzały w osiągnięciu zamierzonego celu. Polecam książkę „Nie każ mi myśleć!„, w której autor dzieli się swoją wiedzą na temat projektowania UX i poruszania się użytkowników po stronie. Każdy właściciel strony www powinien zapoznać się z jej zawartością. W książce zawartych jest dużo przykładów oraz wiele rozwiązań.

Szybkość ładowania strony 

Nie lubisz, kiedy twój kierowca Ubera się spóźnia, prawda? Nikt tego nie lubi. Tak samo twoi klienci nie lubią, kiedy muszą długo czekać — powyżej ich oczekiwań — na twoją stronę internatową. Kiedy czas ładowania witryny na urządzeniach mobilnych przekracza 3 sekundy, współczynnik wyjść wzrasta do 38%. Natomiast kiedy użytkownik musi czekać aż 5 sekund, współczynnik wyjść może wynieść aż 90%! To bardzo dużo.

W świecie marketingu oznacza to, że jeśli płacisz za reklamę, to tracisz znaczną większość budżetu. Teraz wyobraź sobie taką sytuację. Miesięcznie wydajesz 3 tys. zł na reklamę. Matematycznie przepalasz aż 90% budżetu, zamiast 200 konwersji, osiągasz tylko 20, tym samym nie dając szansy, potencjalnym klientom na zapoznanie się z twoją ofertą.

Jeśli więc nie chcesz, żeby klienci odpłynęli do konkurencji, zadbaj o to, aby twoja strona internetowa ładowała się szybko na smartfonach, tabletach i laptopach. I w ogóle na każdym innym urządzeniu. Wytyczne SXO na pewno ci w tym pomogą.

Bezpieczeństwo 

Google na każdym kroku podkreśla wagę bezpieczeństwa, wręcz lubi i nagradza strony bezpieczne dla użytkowników. Nie tylko wytyczne SXO mają na celu poprawę jakości obsługi, ale również zwrócić uwagę na bezpieczeństwo. To czy strona nie zawiera szkodliwego oprogramowania ani nie wprowadza w błąd użytkowników. Również nikogo nie powinno już dziwić, że standard SSL, czyli tak zwany protokół HTTPS, który jest uznawany od kilku lat przez Google za element wręcz obowiązkowy.

SXO dla Twojego biznesu

SXO jest zbiorem zasad optymalizacji, do którego warto się jak najszybciej zastosować. Wdrożenie niezbędnych wytycznych pozowali skutecznie konkurować wśród ofert konkurencji i może znacznie ułatwić pozycjonowanie strony.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie SXO, pozycjonowania lub optymalizacji strony napisz do nas. Przygotujemy dla Ciebie audyt SXO i wspólnie zaplanujemy kompleksową strategię, której efekty polubią zarówno użytkownicy, jak i Google.

Oceń tekst!
Średnia: 4.9 / 5 (11 głosów)

Dołącz do dyskusji

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dołącz do dyskusji!x
()
x

Ciasteczka

Używamy ciasteczek, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkowania naszej strony. Chcesz dowiedzieć się więcej?