Parametry UTM – Jak tworzyć UTM’y i mierzyć ruch na stronie

Parametry UTM – Jak tworzyć UTM’y i mierzyć ruch na stronie
Parametry UTM – Jak tworzyć UTM’y i mierzyć ruch na stronie

Spis treści

Jeżeli prowadzisz własną stronę lub sklep internetowy, to musisz wiedzieć co to UTM i dlaczego ten wskaźnik jest tak ważny. Zastosowanie parametrów UTM pozwala skutecznie mierzyć efektywność ruchu przychodzącego. Za pomocą tego jednego, prostego rozwiązania dowiesz się, jakie źródło pozyskania użytkowników jest najefektywniejsze. Nie tylko poznasz dokładnie, skąd pochodzi ruch, ale sprawdzisz również jakie kampanie czy kreacje najmocniej przyciągnęły uwagę odbiorców. W ten prosty sposób łatwo zdefiniujesz rentowne kanały pozyskania klientów.

Co to jest UTM?

Skrót UTM pochodzi od Urchin Tracking Module, a dokładniej oznacza parametr, jaki dodaje się do adresów URL. Niewątpliwie parametry służą przede wszystkim do dokładnego określania ruchu przychodzącego. Ponieważ Google Analytics potrafi zweryfikować pojedyncze źródło pozyskania użytkownika, to przy wielu różnych kampaniach dane mogę okazać się nieczytelne. Wprowadzając parametry UTM, będziesz mógł poznać więcej szczegółów na przykład, który link został kliknięty i dokładnie w jakim miejscu.

Parametry UTM składają się z kilku identyfikatorów:

Source – za pomocą tego parametru dowiesz się, skąd pochodziło źródło ruchu.

Medium – określa rodzaj ruchu przychodzącego – płatny, bezpłatny, mailing, itp.

Campaign Name – parametr określający daną kampanię, dzięki czemu łatwiej porównać różne strategie oraz ich skuteczność w Google Analytics.

Campaign Content – ten parametr pomaga sprecyzować, jaki dokładnie adres URL doprowadził użytkownika na Twoją stronę.

Term – wykorzystywany jest do określania słów kluczowych w kampaniach płatnych.

Wiedza na temat tego, co to UTM jest szczególnie przydatna w przypadku prowadzenia działań marketingowych na Facebooku. Za pomocą odpowiednich parametrów sprawdzisz, które adresy URL, z jakich konkretnie postów generowały największy ruch. Dzięki temu usprawnisz swoje działania i zoptymalizujesz strategię, aby przy jak najmniejszych kosztach, pozyskiwać jak najwięcej użytkowników. Obserwacja efektów konkretnych kampanii umożliwi Ci wprowadzanie zmian, testowanie nowych rozwiązań, a tym samym zoptymalizowanie działań promocyjnych.

Jak tworzyć parametry UTM?

Zanim przejdziemy do tego jak tworzyć UTM, musisz poznać kilka zasad dotyczących ich tworzenia. Pomogą Ci one zrozumieć jak opisywać poprawnie parametry UTM, aby nie popełniać błędów.

  1. Tworząc identyfikatory, używaj dokładnych wyrażeń, z zachowaniem dużych i małych liter.
  2. Nazywaj zrozumiale wszystkie parametry, aby móc później łatwo odczytać dane.
  3. Zamiast znaku SPACJI użyj myślnika lub pauzy.
  4. Nie stosuj znaków diakrytycznych.
  5. Staraj się nie tworzyć zbyt długich adresów URL.
  6. Skracaj adresy URL za pomocą specjalnych narzędzi, aby konkurencja nie wiedziała, co dokładnie mierzysz za pomocą konkretnego odnośnika.

Parametry UTM możesz tworzyć na dwa sposoby, ręcznie lub za pomocą generatorów, takich jak Campaign URL Builder. W przypadku generatorów sprawa jest dość prosta, wystarczy wypełnić niezbędne pola, aby otrzymać konkretny link.

Jak może wyglądać typowy adres URL z parametrami UTM przy promocji artykułu za pomocą kampanii mailingowej? Dokładnie tak:

https://selectors.pl/marketing/parametry-utm-jak-tworzyc-utmy-i-mierzyc-ruch-na-stronie/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=promocja_artykulu

W przypadku, jeśli masz do przygotowania całą kampanię, z kilkudziesięcioma kreacjami korzystanie z generatorów jest pozbawione większego sensu. Oczywiście za pomocą generatorów łatwo jest przygotować kilka linków, ale nie kilkadziesiąt. Dlatego najlepiej skorzystać z arkuszy kalkulacyjnych i tam przygotować wszystkie linki z parametrami UTM. Arkusz kalkulacyjny pozwala na łatwe i dość szybkie tworzenie dużych ilości linków z odpowiednimi tagami. Tworzenie arkuszy ma również swoje inne dodatkowe zalety, ponieważ wszystkie niezbędne dane kampanii umieszczamy w jednym miejscu. Zdecydowanie ułatwia to pracę, nie tylko osobom tworzącym kampanię w przyszłości, ale również wprowadza porządek przy tworzeniu kolejnych linków z parametrami.

Jak skutecznie mierzyć ruch?

Nie musisz być ekspertem, aby wiedzieć co to UTM i jak mierzyć efektywność konkretnych działań marketingowych. Wystarczy nieco czasu na analizę danych w Google Analytics. Stosując odpowiednie parametry, możesz zoptymalizować koszty przeznaczone na marketing i reklamę, ponieważ, analizując dokładnie dane, dowiesz jakie źródła są najbardziej efektywne i mają najlepszą konwersją, a które się totalnie nie sprawdzają.

Zalety wykorzystania UTM

Niewątpliwie największym atutem wykorzystania UTM jest możliwość dokładnej analizy działań marketingowych. To rozwiązanie szczególnie będzie Ci potrzebne, jeśli chcesz prowadzić kilka lub kilkanaście różnych kampanii, a dodatkowo działania są rozłożone na wiele źródeł ruchu. Odpowiednio tagowanie parametrów pozwalają weryfikować skuteczność wszystkich działań promocyjnych i eliminować te o najmniejszym zwrocie inwestycji.

Podsumowanie

Za pomocą parametrów UTM sprawdzisz wydajność poszczególnych źródeł oraz mediów. Dokładnie sprawdzisz, które adresy URL generują najniższą konwersję czy duży współczynnik odrzuceń. Z tego typu rozwiązań korzystają zarówno małe, jak i duże sklepy internetowy. Ty również możesz wdrożyć UTM’y w swojej strategii marketingowej.

Oceń tekst!
Średnia: 5 / 5 (4 głosów)

Dołącz do dyskusji

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dołącz do dyskusji!x
()
x

Ciasteczka

Używamy ciasteczek, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkowania naszej strony. Chcesz dowiedzieć się więcej?