Co to jest SEO?

Co to jest SEO? Optymalizacja i pozycjonowanie 2021
Co to jest SEO? Optymalizacja i pozycjonowanie 2021

Spis treści

SEO z angielskiego Search Engine Optimization jest marketingiem prowadzonym w wyszukiwarkach internetowych. Działania SEO w dużej mierze opierają się na optymalizacji strony pod kątem algorytmów wyszukiwarek oraz pozyskaniu ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. SEO bardzo często stanowi kluczowy element strategii marketingu i pozyskiwania klientów.

Samo SEO popularnie nazywane jest też na przemian optymalizacją lub pozycjonowaniem. Dzieje się tak ponieważ procesy towarzyszące wszystkim działaniom optymalizującym stronę w efekcie pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony.

O samym pozycjonowaniu można powiedzieć, że jest dziedziną interdyscyplinarną, która łączy w sobie zagadnienia programowania oraz marketingu. Efektywne prowadzenie kampanii SEO wymaga również wiedza z zakresu analityki internetowej i danologii.

Z mojego wpisu dowiesz się, jak w praktyce działa SEO, z jakich elementów się składa oraz jak wykorzystać SEO jako kluczowy element strategii marketingowej. Mój wpis pomoże Ci zrozumieć najważniejsze założenia optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych.

Z czego składa się SEO?

SEO jest zbiorem kilku większych elementów. W praktyce optymalizację możemy podzielić na dwie główne części — treściową i techniczką. Cześć treściowa odpowiada między innymi za długość artykułów czy tytuły i nasycenie słów kluczowych. Podczas gdy część techniczna odpowiedzialna jest strukturę witryny, warstwę wizualną, a także za użyteczność czy profil linków.

Cześć treściowa odpowiada między innymi za:

  • długość artykułów
  • dobór odpowiednich tytułów i metadanych
  • nasycenie słowami kluczowymi

Część techniczna odpowiada między innymi za:

  • strukturę witryny i architekturę informacji
  • elementy nawigacji
  • warstwę techniczną i wizualną
  • wydajność strony
  • profil linków

Często SEO jest ograniczone tylko do samego procesu optymalizacji technicznej lub tylko treściowej. Takie założenie jest po prostu błędem technicznym, ponieważ działania prowadzone częściowo mogą wynikać z braku wiedzy na temat samej dziedziny optymalizacji i pozycjonowania. Z drugiej strony często spotykany zwrot — „optymalizacja strony pod SEO” jasno sugeruje, że proces optymalizacji jest tylko częścią większej całości, na którą składa się wiele elementów i czynników.

Skoro jesteśmy przy czynnikach, to wspomnę, że w praktyce czynników mających wpływ na pozycjonowanie jest ponda 200. Chociaż nikt tak naprawdę ich nigdy nie spisał, to czasami można spotkać wycinek jakiejś części z nich. Niemożliwością jest posiadanie całej listy, ponieważ działanie algorytmu Google nie jest znane w szczegółach. I w zasadzie nikt nie wie jak dokładnie działają algorytmy. Z tego powodu prowadząc działania SEO, opieramy się jedynie na wskazówkach Google, własnych doświadczeniach, a także testach i analizach działań konkurencji. W tym miejscu warto również zaznaczyć, że waga czynników nie jest stała i może się zmieniać dosłownie z dnia na dzień.

Działania off-page i on-page

Działania związane z optymalizacją SEO roboczo możemy podzielić na te związane z samą stroną — on-page, czyli na stronie i te poza nią — off-page. Warto tutaj wspomnieć, że poszczególne czynniki oddziałują na siebie nawzajem i zawsze należy brać pod uwagę ich różne kombinacje! Co więcej, czynniki w zależności od niszy konkretnego słowa kluczowego mogą mieć różną wagę i znaczenie. Zupełnie jak w przypadku podziału SEO na część techniczną i treściową.

Główne grupy czynników on-page SEO:

  • content strony – głównie treści tekstowe, ale nie tylko
  • architektura – rozmieszczenie treści na stronie i odpowiednie linkowanie pomiędzy zasobami
  • kod – budowa strony, oparta nie tylko HTML, ale także CSS, JS, PHP

Główne grupy czynników off-page SEO:

  • linki prowadzące do witryny
  • zaufanie do domeny (np. związane z serwerem, wiekiem domeny, sygnałami z mediów społecznościowych)

Sygnały z mediów społecznościowych są kwestią sporną, ponieważ mają znikomy wpływ na pozycjonowanie stron. W praktyce nie ma udokumentowanych przypadków skutecznego pozycjonowania strony za pomocą samej obecności w social media. Z drugiej strony bardzo ciężko jest zmierzyć sam wpływ na pozycjonowanie za pomocą mediów społecznościowych. Ponieważ tworząc artykuły na stronie następnie je udostępniając w mediach społecznościowych, naturalnie budujemy zaplecze słów kluczowych prowadzących do naszej witryny. W wyniku czego strona zacznie się pojawiać w wynikach wyszukiwania.

Wracając do działań na stronie i poza nią to działania off-page SEO w praktyce często są rozumiane pod pojęciem pozycjonowania stron lub procesie pozyskiwania linków, który z kolei powinien opierać się na zróżnicowanych taktykach.

W takim razie jak pozyskiwać linki do strony? Pozycjonowanie strony możemy prowadzić budując własne zaplecza, wymieniając się linkami ze stronami podobnymi do naszej, z forów internetowych, z komentarzy blogów tematycznych lub artykułów sponsorowanych. Jest jeszcze wiele różnych innych metod pozyskiwania linków, najważniejsze to, aby proces linkowania wyglądał naturalnie.

Narzędzia SEO

Każdy specjalista SEO korzysta z szeregu narzędzi w procesie diagnostyki, optymalizacji i pozycjonowania. Tutaj warto wspomnieć o kosztach. Wpływ na całokształt kosztów SEO ma właśnie specjalistyczne oprogramowanie, które w zasadzie jest niezbędne do przeprowadzenia wszystkich analiz.

Wracając do oprogramowania, to niestety nie ma jednego, idealnego narzędzia, czy też zestawu narzędzi, które gwarantują sukces. Po pierwsze, każdy specjalista tworzy taki zestaw programów, który mu najlepiej służy. Po drugie, nawet najlepsze narzędzia nie dadzą długofalowego sukcesu w pozycjonowaniu, jeśli nie korzysta z nich specjalista potrafiący odczytywać, interpretować dane i przekładać je na skuteczne taktyki optymalizacji i pozycjonowania.

Wśród popularnych narzędzi wykorzystywanych przez agencje oraz specjalistów SEO warto wymienić chociażby:

  • Najważniejsze narzędzie do analizy strony – Google Search Console;
  • Crawlery analizujące strukturę i wydajność strony takie jak Ahrefs lub Semrush;
  • Narzędzia do analizy profilu linków, ponownie Ahrefs i Semrush oraz Majestic;
  • Oprogramowanie do analizy widoczności i pozycji, ponownie Ahrefs i Semrush oraz Senuto i Semstorm;
  • Wtyczki wspierające optymalizację: Yoast SEO dla WordPress, dedykowane wtyczki dla PrestaShop lub optymalizacja wydajności WordPress;
  • Narzędzia do analizy korelacji czynników on-page i badania konkurencji takie jak SurferSEO i Senuto;
  • Czasem także inne elementy ekosystemu Google wspomniane Search Console oraz Google Analytics, Google Trends, Google Lighthouse czy Google Structured Data;
  • Narzędzie do analizy popularności wyszukiwanych fraz, takich jak Google Trends, Ubersuggest i AnswerThePublic.

Wspomniane narzędzia są tylko tak na prawdę jakąś częścią z których możemy skorzystać przeprowadzając audyt SEO. Jest ich znacznie więcej i każdy znajdzie coś dla siebie.

Co to jest audyt SEO?

W kontekście tematyki SEO bardzo często pojawia się pytanie co to jest audyt SEO? Na ten temat dowiesz się więcej z mojego wpisu „Co powinien zawierać dobry audyt SEO?” Opisuję tam, jakie analizy warto przeprowadzić, aby ustalić właściwą ścieżkę optymalizacji strony i stworzyć zarys strategii pozycjonowania.

Warto jednak nadmienić, że audyt dotyczy zarówno analizy kwestii technicznych, treści i struktury serwisu, jak i czynników zewnętrznych takich jak linki prowadzące do strony oraz widoczności jej w czasie. Wykonanie audytu z pominięciem którejś kwestii może znacząco wpłynąć na całokształt pozycjonowania.

Audyt SEO nie tylko w ogromnym stopniu ułatwia prowadzenie działań skutecznego pozycjonowania strony internetowej, ale przede wszystkim znacznie obniża jego koszty związane z prowadzeniem działań marketingu w wyszukiwarkach.

Podsumowanie

Podsumowując, SEO nie jest czarną magią wykonywaną przez czarnoksiężników. No, chyba że mówimy o niedozwolonych chwytach, tak zwanym black hat SEO. I w tym przypadku faktycznie trzeba uważać, aby nie zrobić krzywdy niewłaściwymi praktykami. Należy pamiętać, że każde metody niewłaściwie użyte, albo z nadmiarem będą traktowane jak praktyki black hat SEO.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie pozycjonowania lub optymalizacji strony napisz do nas. Z chęcią porozmawiamy o Twoim biznesie i doradzimy jakiego typu rozwiązanie będzie dla Ciebie najkorzystniejsze.

Oceń tekst!
Średnia: 4.9 / 5 (12 głosów)

Dołącz do dyskusji

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dołącz do dyskusji!x
()
x

Ciasteczka

Używamy ciasteczek, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkowania naszej strony. Chcesz dowiedzieć się więcej?