Najlepszy motyw WordPress – Jak go wybrać?

Jak wybrać najlepszy motyw WordPress?
Jak wybrać najlepszy motyw WordPress?

Spis treści

Jedną z głównych zalet WordPressa jest jego elastyczność. Dzięki łatwym w instalacji motywom możemy szybko zmieniać wygląd naszej strony. Jednak o ile sama zmiana wyglądu jest stosunkowo prosta, o tyle wybór najlepszego motywu jest często bardzo trudny i czasochłonny. Chociaż na rynku dostępna jest niezliczona ilość motywów, to nadal trudno jest ocenić, który z nich będzie dla nas najlepszy.

W tym wpisie postaram się przekazać całą moją wiedzę przydatną przy wyborze nowego motywu. Pokażę Ci, na jakie kwestie zwrócić uwagę i z jakich narzędzi korzystać. Znajdziesz tutaj praktyczne rady, które pomogą Ci przebrnąć przez proces szukania najlepszego motywu dla Twojej strony na WordPressie. Niezależnie czy chodzi o bloga, serwis firmowy, czy prywatną witrynę.

Dlaczego WordPress?

Pierwsze pytanie, jakie powinniśmy sobie zadać, to dlaczego WordPress? Na rynku jest wiele narzędzi i kreatorów stron online, które mogą z powodzeniem zastąpić podstawowe funkcjonalności WordPressa. Warto sobie uświadomić, że odpowiedź na powyższe pytanie jest niezwykle istotna właśnie na samym początku, zanim zaczniemy tworzyć nową stronę. Proces definiowania odpowiedzi pozwala na przeprowadzenie wnikliwej analizy potrzeb i dobór najlepszych rozwiązań. Jest to coś w rodzaju badania procesu potrzeb klienta poprzedzającego rozpoczęcie współpracy z agencją reklamową. Z tą małą różnicą, że to my zadajemy pytania i na nie jednocześnie odpowiadamy. Mając gotową odpowiedź, możemy podjąć decyzję odnośnie do wyboru właściwego rozwiązania, a następnie przejść do kolejnego punktu.

Motyw płatny czy darmowy?

Wszystko zależy od charakteru naszej działalności online, którą zamierzamy czynić pod adresem www. Brzmi banalnie, prawda? Otóż nie do końca. Jeśli zamierzamy prowadzić sklep internetowy, to odpowiednim wyborem, będzie płatny motyw. Najlepiej dość popularny, będący już jakiś czas na rynku, ze wsparciem technicznym i częstymi aktualizacjami. Taki wybór pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy, które musiałby być przeznaczone na poprawę motywu, który w założeniu był przecież darmowy. Znacznie łatwiej jest przy wyborze motywu na bloga czy prostą stronę firmową. W tej kwestii można śmiało posiłkować się darmowymi motywami dostępnymi, chociażby tutaj. Z drugiej strony, zawsze warto przejrzeć wszystkie dostępne opcje, aby móc wybrać najlepszą. Motyw musi spełniać nasze cele biznesowe, dlatego najpierw planujemy treść, dopiero później wybieramy wygląd, nigdy na odwrót. W końcu to motyw ma się do nas dostosować, a nie my do motywu.

Gdzie szukać motywów?

Oczywiście na stronach do tego przeznaczonych. Jest ich całe mnóstwo w Internecie. Jest to między innymi Themeforest i Templatemonster i kilka mniejszych, które łatwo znaleźć po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa „Themes”. W przypadku poszukiwania płatnych motywów należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie pobierać ich z nieznanych źródeł. Może to nieść ze sobą przykre konsekwencje, ponieważ często płatne motywy są udostępniane na podejrzanych stronach za darmo, ale razem z wirusami. Również w przypadku darmowych motywów warto pobierać je z repozytorium WordPressa, dzięki temu możemy mieć pewność co do ich jakości.

Wybieramy najlepszy motyw

1. Wygląd

Tutaj nie może być miejsca na kompromis. Wygląd jest najważniejszy, tak jak już wcześniej wspomniałem motyw ma się do nas dostosować, dlatego warto poświęcić szczególną uwagę na design i wybrać ten najbardziej pasujący do naszego charakteru działalności. Wybranie motywu który nie jest dostosowany do naszej branży będzie skutkowało ciągłymi zmianami i ulepszeniami. Co za tym idzie wydawaniem pieniędzy na wygląd i dodatki, które inny motyw mógł posiadać wbudowane.

2. Użyteczność

Użyteczność mogłaby być mierzona w skali zadowolenia użytkowników. Jednak tutaj nawet doświadczeni design’erzy nie są w stanie przewidzieć jaki odbiór będzie miał UX. Warto jednak wybierać te interfejsy, które są proste, funkcjonalne i dobrze działają na urządzeniach przenośnych. Na podstawie danych zebranych za rok 2020, mogę śmiało powiedzieć, że na pierwszy miejscu są emocje, jakie wzbudza strona na urządzeniach mobilnych. W poprzednim roku ruch mobilny, mierzony na kilkudziesięciu stronach wynosił ponad 80%, z tego powodu warto zadbać w pierwszej kolejności o użyteczność naszej strony na telefonie.

3. Funkcjonalność

Możliwość rozbudowy czy konfiguracji jest bardzo ważną kwestią w przypadku rozwoju projektu. Nie przekonamy się o tym, dopóki nie zaczniemy rozwijać naszej strony. Z drugiej strony zbyt obszerna możliwość konfiguracji prowadzi często do występowania zbędnych funkcjonalności, tym samym negatywnie wpływających na szybkość naszej strony. W skrócie im więcej możliwości konfiguracji, tym potrzebna jest większa moc serwera do obsłużenia zaawansowanych funkcji. Ogrom zbędnych funkcji to również nadmierne ilości zbędnego kodu, który również w jakimś stopniu spowalnia witrynę. Najważniejsza jest równowaga, dlatego wybierajmy tylko te funkcje, które są niezbędne do uruchomienia naszej witryny.

4. Wydajność

Patrząc na motyw poprzez pryzmat SEO wydajność powinna być na pierwszym miejscu. Nic straconego, każdy motyw dostępny jako demo online możemy sprawdzić za pomocą darmowych narzędzi. Są to między innymi PageSpeed Insights oraz GTmetrix. W tym drugim warto zwrócić uwagę ile motyw wykonuję połączeń do bazy danych. Jest to niezwykle istotny parametr wskazujący na jakość kodu. W przypadku bloga ilość połączeń do bazy powinna wynosić od 20 do 40 zapytań, natomiast w przypadku sklepu będzie to już w okolicach 100 i więcej. Większe wartości mogą sugerować na słabą optymalizację kodu, co za tym idzie również większą podatność na ataki.

5. Bezpieczeństwo

Kwestia bezpieczeństwa jest bardzo istotna, jednak nie jest związana tylko z samym motywem. Bezpieczeństwo to system naczyń połączonych i równocześnie musi współgrać ze sobą wiele elementów, zaczynając od dobrze skonfigurowanego serwera, przez zabezpieczenie samej instalacji WordPressa, po dobrze napisany motyw. W tym przypadku nie ma również jednego uniwersalnego schematu, jednak warto zwrócić uwagę na motywy, które są popularne i dostępne przynajmniej od kilku miesięcy. Czas jaki upłynął od pierwszej wersji motywu z pewnością pozwolił twórcom i użytkownikom wykryć i wyeliminować przynajmniej większość krytycznych błędów.

6. Pozycjonowanie

SEO jest dziś jednym najważniejszych czynników wpływających na widoczność witryny w wyszukiwarkach. Nic nam po świetnej ofercie i pięknie wyglądającej witrynie, jeśli nikt jej nie zobaczy. Na szczęście istnieje kilka narzędzi dostępnych całkowicie za darmo, gdzie możemy sprawdzić jakoś optymalizacji SEO motywu przed jego zakupem. Wbrew powszechnej opinii, nie wystarczy instalacja samej wtyczki, typu Yoast SEO, czy All in One SEO, aby naprawić, lub chociaż ulepszyć optymalizację pod wyszukiwarki. Cała optymalizacja musi być „wbudowana” w motyw. Warto przed zakupem sprawdzić motyw, chociażby darmowym SEO checker’em. Jeśli korzystasz z przeglądarki Chrome, to możesz zainstalować dodatek SEO META in 1 CLICK, dzięki czemu jeż z poziomu przeglądarki sprawdzisz podstawową optymalizację wybranego motywu.

7. Popularność

Umieściłem punkt popularność oddzielnie, ponieważ uważam, że jest również istotnym czynnikiem wpływającym na jakość motywu. Z reguły, im popularniejszy motyw, tym posiada lepsze wsparcie. Również często pozbawiony jest „wad wieku dziecięcego”. Wybór popularnych rozwiązań pozwala na zredukowanie zmartwień, kosztów i czasu związanych z obsługą strony w porównaniu z mało popularnymi motywami.

Jaki jest najlepszy motyw? — Podsumowanie

Wybór najlepszego motywu nie należy do łatwych zadań. Sam przebrnąłem przez setki różnych motywów, zanim nauczyłem się dokonywać wyboru tego najlepszego. Mając listę siedmiu najważniejszych kryteriów wyboru motywu, na które warto zwrócić uwagę, na pewno zaoszczędziłbym mnóstwo czasu i pieniędzy.

Oceń tekst!
Średnia: 5 / 5 (4 głosów)

Dołącz do dyskusji

Obserwuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Dołącz do dyskusji!x
()
x

Ciasteczka

Używamy ciasteczek, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkowania naszej strony. Chcesz dowiedzieć się więcej?